My
    Hej! Jag vill bli polis och läsa juridikutbildningen. Det jag undrar är om det finns något bra sätt att förkorta studietiden, och slå ihop utbildningarna på något sätt. Eftersom juridik tar 4 år och polis 2,5 år, så blir det 6,5 år studier, vilket blir väldigt lång tid och väldigt mycket studielån. Jag menar inte att läsa hela utbildningarna på varandra. Men om det skulle finnas nått sätt att förkorta det med ett år tex, typ att man lägger vissa kurser inom polisutbildningen samtidigt som man skriver sitt examensarbete på juridiken. Någon syv som skulle kunna hjälpa mig hur man kan lägga upp det på ett smart sätt?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej My!
    om du med "juridik-utbildningen" menar juristprogrammet, så är det på 4.5 år - se exempel: Juristprogrammet på GU.
    Som svar på din fråga, så känner jag inte till hur man skulle kunna förkorta studierna eller lägga upp dem så att man kan läsa 2 heltidsutbildningar samtidigt. Du går gärna vända dig till studievägledare på juristprogrammen på alla de lärosätena där juristprogrammet ges. Jag tror du får samma svar (tyvärr) som jag ger dig nu, nämligen att inget sådant upplägg finns och att du med största sannolikhet måste läsa utbildningarna separat och inte samtidigt. Om du hittar det svaret du söker, var god hör av dig. FRåGA SYV vill lära sig mer för att kunna hjälpa fler!
    Bästa hälsningar och lycka till!