Micaela
    Som rubriken säger så skulle jag vilja bli polis eller jobba som säljare i en butik, eller att jobba på ett cafe o servera osv. Igentligen så har jag ingen aning om vad jag vill bli, men just nu så tycker jag att det dem jobben hade varit kul. Jag vill ju såklart gå en bred linje eftersom att jag verkligen inte vet vad jag vill bli när jag blir stor , men vilken linje borde jag gå? jag har hört att samhäll o natur är väldigt brett, men om jag går natur så är jag rädd att jag inte kommer att fixa matten. Matte är det värsta ämnet jag vet, är verkligen jätte dålig på det, även om jag brukar på a-c på matteproven. Men om jag skulle välja samhäll så är jag rädd att jag låser vissa framtida yrken som man inte kan bli inom samhäll, men kan bli inom natur.. Är det stor skillnad på svårighetsgrad o pluggtempo inom dessa två linjer?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, bra att du tänker på olika yrkesområden! De program jag tänker på utifrån ditt mejl är Samhällsvetenskapliga programmet som många går som vill söka till Polishögskolan, Handels och administration (säljare) och Restaurang och Livsmedel (servitris, men även kock eftersom man även lär sig laga mat på det här programmet). Läs mer om programmen här http://www.utbildningsinfo.se/gymnasieskola/gymnasieskolans-program/nationella-program

    Att läsa igenom vad programmen innebär och vilka kurser som erbjuds tror jag kan hjälpa dig i valprocessen. Naturvetenskapsprogrammet känns långt ifrån eftersom jag ser utifrån det du skriver att du inte finner någon lust alls i att läsa en massa matte - då blir Natur nog ganska outhärdligt för dig. Vill du plötsligt bli läkare, tandläkare, veterinär om ett par år kan du alltid komplettera med olika kurser inom vuxenutbildningen - det är sällan något problem att komplettera med kurser och ändra riktning när man blir äldre. Så detta är inte ett val för livet! Du kan ändra dig när du blir äldre.

    Skillnaden mellan Sam och Natur i pluggtempo är svårt att avgöra - båda är ju högskoleförberedande och håller ganska högt tempo med mycket att göra. Så fundera över hur du vill plugga på gymnasiet, mer varierat som på yrkesprogram med praktik eller mer likt grundskolan på ett högskoleförberedande program fast ofta med lite högre tempo.

    /Lena, Syv

    ....Njaaee, det finns inget program som du kan gå och som täcker in alla tre yrkesområden tyvärr under din gymnasietid. Det är dock endast Polisyrket som kräver en formell utbildning. Att sälja eller servera kräver ofta en gymnasieutbildning - dock behöver du inte alltid ha gått Handels eller Restaurang - gillar arbetsgivaren dig och tror på att du kan lära dig så kan hen säkert anställa dig. Problemet är nog att det finns så många som söker dessa jobb och har erfarenhet och då kanske dom går före dig om du inte har liknande erfarenhet. ../Lena, Syv

    • : Tack för svaren! men är det nån utav dessa tre linjer, som man skulle kunna välja, men ändå kunna jobba inom alla dessa tre yrken ifall man inte har bestämmt sig vad man vill jobba med?