Milena

    Hej Jag har pluggat vård&omsorgsprogrammet på gymnasiet & går nu eventuellt i folkhögskolan pga ingen betyg i matte1a. Men efter då jag har fått mitt intyg tänkte jag ansöka till Polishögskolan på universitetet men tänkte bara vilka ämnen är det som krävs för att bli behörig att bli intagen? Då jag pluggat vård&omsorg så kanske vissa ämnen saknas osv & vad ligger antagningspoängen på för att lyckas komma in?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    vi har nu pratat med Rekryteringsmyndigheten och samrått med några andra personer som är kunniga på det område som du ställer frågan inom. Vi kom fram till att vi vill råda dig vända dig till Komvux (i den kommunen där du är folkbokförd) och där göra planering mot examensbevis. Godkänt betyg i matematik 1a är ett måste för att kunna ta ut examensbevis. Vidare behöver du, för särskild behörighet till polishögskolan även godkända betyg i svenska 2,3 och i engelska 6 samt i historia 1b. Om du redan har godkänt betyg i historia 1a1, läs historia 1a2 på komvux, så blir det detsamma som om du läste his 1b.
    Jag antar att du har godkända betyg i samhällskunskap 1a1 och 1a2, för att de krävs också för särskild behörighet till polisutbildningen (eller godkänt betyg i samhällskunskap 1b).

    Du skirver om du "går nu eventuellt i folkhögskolan" och det är inte helt klart om du går där eller inte... Om du vill bli behörig till polishögskolan via studier på komvux då måste du läsa på en Allmän kurs mot OMDÖME OM GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET + omdöme om Särskild behörighet i historia 1b och i samhällskunskap 1b.

    Du måste också ha körkort B, för personbil den dagen du påbörjar studier till att kunna jobba som polis, för att i annat fall kan du inte börja läsa på polisutbildningen.
    Om yrket polis var god läs på framtid.se/yrke/polis