Fatma

    Hej! Jag hoppade av gymnasiet och istället för det jobbade jag som flexare i volvo ca 3-4 år. Nu är det dags för mig att söka till polisutbildningen, i nuläget läser jag upp mina betyg i komvux. Men jag såg i polisens hemsida att man bara ska vara godkänt i svenska, engelska, matte, samhällskunskap samt tre års arbetslivserfarenhet på minst halvtid efter 19 års ålder. Jag undrar över om mitt flex arbete på volvo räknas med som arbetslivserfarenhet, eller inte? För om det räknas med så behöver jag inte läsa andra kurser som jag gör i dagsläge jag läser so/ no ämnen med, istället för dem kan jag läsa upp svenska, engelska, matte samt samhällskunskap? Här nedan är länken till hemsidan? https://polisen.se/om-polisen/bli-polis/ansoka-till-polisutbildningen/antagningskrav-till-polisutbildningen/#behorig-pa-annat-satt

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fatma!
    Det är rekryteringsmyndigheten som kommer göra bedömning om du är behörig till polisutbildningen, inte vi här på FRåGA SYV och vi kan inte påverka rekryteringsmyndighetens bedömning om behörighet.
    Jag tänker så här: det är ju inte säkert att du kommer in på polisutbildningen, för att det är även tuffa tester (hälsokontroll och fysiska tester som ingår) och i fall du inte kommer in på polisutbildningen, vad ska du göra då? Det är ju bra att skaffa sig "gymnasiekompetens" - alltså ta ut examensbevis från gymnasiet eller från Komvux. Jag rekommenderar därför att du läser mot examensbevis från komvux. Planering mot examensbevis gör du tillsammans med SYV på komvux.
    Vänligen
    ANNA