Kimia
    Vilka positiva aspekter finns det att läsa medicin 1&2,för vidarestudier till tandläkare?.

    Mvh

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!

    För grundläggande behörighet behöver du få betygsatta kurser á minst 2500 poäng på gymnasiet.
    Medicin 1 är en obligatorisk kurs på Vård/omsorgsprogrammet. Det kan du se i programplanen http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_VO.pdf

    Medicin 2 är en kurs som får läsas som programfördjupande. Du måste, precis som alla andra elever på VO, läsa 500 poäng programfördjupning. Du kan läsa andra kurser (inte Medicin 2) men det måste vara 500 poäng från listan (se i programplanen på länken ovan).

    Sammanfattning: Medicin 1 är en OBLIGATORISK kurs för dig.
    Medicin 2 kan du ersätta med någon annan kurs från listan på programfördjupningar. Du kan välja från den listan som din skola har (som är kortare än skolverkets lista). Samråda med SYV på din skola, om du är osäker på vilka programfördjupande kurser som blir bäst för dig.

    Med vänlig hälsning
    Mikael