Fredrik
    Hej!
    Jag har efter en längre tids avbrott från studier bestämt att åter sätta mig i skolstolen, denna gång på en yrkeshögskola och i en främmande ort.
    Jag studerade 2016/2017 på högskola men 'gick in i väggen'.

    I slutet av 2016 blev jag diagnostiserad med en akut stressreaktion vilket sedermera resulterade i en månads sjukskrivning samt vidare undersökningar gällande min mentala hälsa - vilket därefter resulterade i att jag även blev diagnostiserad med sömnsvårigheter samt depression och svår ångest.

    Till nutid: Jag blev antagen till en Yrkeshögskola i Stockholm och har skrivit kontrakt på en lägenhet. Lämnade in uppgifter till CSN för ett tag sedan och allt såg lovande ut. Tills idag då CSN meddelar mig att jag har 12.5 HP kvar för att få studiemedel.
    Det jag gjort hittills är att jag svarat på deras förfrågan om mer information med sjukintyg på de diagnoser jag presenterade samt en beskrivning av händelseförloppen, något i stil med det jag gjort här.
    Jag har även mailat till mina tidigare handläggare och lektorer i hopp om att de kan lämna intyg för delvis avklarade kurser.

    Vad kan jag göra nu? Behöver jag söka ytterliga uttalanden från min terapeut/läkare ang min nedsatta förmåga under den perioden? Vad gör jag om jag blir nekad CSN?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fredrik,
    12.5 högskolepoäng motsvarar cirka (lite mindre än...) 8,5 veckors studier på heltid. En vanlig "väg" att få "tillbaka" studiemedel är att studera utan studiemedel tills man har fått godkända betyg motsvarande den "studievolymen" som man tidigare har missat att få godkända betyg i.
    Om CSN kan göra ett undantag och bevilja dig studiemedel redan innan du har uppnått godkänt resultat i studierna "som fattas" nu, kan inte vi ge dig svar på. Det är ett beslut som CSN får fatta. Det är bra att du har skickat alla intyg och all information till CSN. Vi hoppas de beviljar dig studiemedel.
    Du frågar vad du kan göra om du får även fortsättningsvis avslag på din ansökan om studiemedel. Om du kan klara din ekonomi på något sätt utan studiemedel (t.ex genom att jobba vid sidan av studierna, eller genom att kunna låna pengar - t.ex hos vänner och/eller familj) så får du förhoppningsvis "tillbaka" studiemedel när du har uppnått tillräckliga godkända betyg.
    Om du inte kan klara av din ekonomi utan studiemedel, kan du i så fall tyvärr inte studera - i alla fall inte just nu. Du kan i så fall försöka "reservera" plats på yrkeshögskoleutbildningen (det är inte vanligt, men du kan förhoppningsvis få ett löfte om att kunna läsa nästa gång utbildning börjar, om samma utbildning börjar även i framtiden) - prata med de utbildningsansvariga om det. Du kan även vända dig till MYH.