Hej Pamela!
    du kan försöka få jobb som "obehörig undersköterska" - det kan bli lättare än att ordna praktikplats. Arbetsgivare tar in praktikanter som har praktik via sin utbildning eller de som är arbetssökande och Arbetsförmedlingen beviljar dem "arbetspraktik". Att ta emot en praktikant är ett åtagande (ngn måste ju introducera personen och visa hur det går till, övervaka och kanske också "utvärdera"/betygsätta och för det finns det oftast tyvärr inte tid, då de som jobbar är redan överbelastade redan innan praktikanten kommer...). Sedan handlar det också om försäkring; om ngt händer på en arbetsplats och de som finns på arbetsplatsen blir skadade och ansöker om ersättning, då kommer frågan upp "Vad gjorde den personen på den här arbetsplatsen?" - det är bl.a därför som seriösa arbetsgivare inte tar emot "obehöriga praktikanter".
    Så, de tips jag kan ge är att du vänder dig till arbetsförmedlingen: du kommer behöva skriva in dig på AF och då kan AF, förhoppningsvis, bevilja dig arbetspraktik.
    Du kan samtidigt fråga på komvux om du kan läsa några kurser ur undersköterska-utbildningen där praktik ingår; då ansöker du till komvux i den kommunen där du är folkbokförd och går på praktik som ingår i vårdkurserna.
    Ännu ett tips är att du kan titta på yrkeshögskoleutbildningar som innehåller praktik på vård-arbetsplatser: t.ex utb.till med.sekreterare/vårdadministratör. Se några exempel på yh-utbildningar:
    Yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/medicinsk-sekreterare
    yh-region-kronoberg/medicinsk-sekreterare
    yrkeshogskolan-i-landskrona/halso-och-vardadministrator
    campus-nykoping/medicinsk-sekreterare-cny
    vardyrkeshogskolan/medicinsk-sekreterare

    • : Tusen tack!
    • Milla : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!