Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Frida!
    Det finns ingen lag som förbjuder gå på praktik på sportlovet.
    Det är en fråga till din skola och till praktikplatsen. Om ni blir flera praktikanter på samma arbetsplats, är det ofta bekvämare för praktikplatsen att ta emot alla samtidigt. För din skola kan det också vara bekvämare att alla praktikanter börjar samtidigt och går på praktik under samma period - för att i fall ngt. problem skulle uppstå, så finns inte praktikansvarig på skolan tillgänglig under lovet (hen har kanske semester eller har andra uppdrag som hen sysslar med under den veckan).
    Av dessa praktiska anledningar kan det bli ett Nej på din förfrågan om att ändra din praktikperiod.
    Sedan kan det också bero på vilken orsak du uppger. Om det är ngt. väldigt allvarligt och som du inte kan ändra på som inträffade (svår sjukdom eller dödsfall i familjen, t.ex) så kan skola och praktikpaltsen (arbetsplatsen) vara mycket mer tillmötesgående - är vår erfarenhet.
    Återkom gärna och berätta för oss hur det löste sig.
    Bästa hälsningar
    Mikael SYV