Ted
    Hej
    Jag gör just nu en praktik på en kommunal skola och undrar då vilka rättigheter jag har med semester och om jag har rätt att få veta varför jag inte kan få jobb när det går bra på praktik platsen? Vem kontaktar jag om min handledare inte vill svara på frågan?
    • Saga : Är det praktik som ingår i din lärarutbildning? eller är det praktik som du fick via Arbetsförmedlingen?
    • Saga : Är det på en lärartjänst du gör praktik? eller annan personal på skolan - ex. som skolsköterska? eller skolbibliotekarie? alltså, inom vilket yrke?
    • : Praktik via kommunen. Som resurs och extra stöd personal
    • Saga : Om skola har behov av extra stöd-personal /din nuvarande "funktion"/ men ej har råd att betala lön, kanske kan skolan få ekonomisk stöd från Arbetsförmedlingen, som kan betala en del av din lön. Om skola ej kan betala ngt. alls, KANSKE går det att ordna så att den delen som ej täcks av AF-stöd, kan betalas av "någon annan"... vem? ... kanske går det att söka pengar från någon fond, projekt eller skicka ansökan om att få starta ett EU-projekt och få utbetalningar med "EU-pengar"? Skolorna behöver i princip alltid mer personal, men de har sällan råd att anställa, tyvärr! :(
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Saga SYV

    Hej Ted,
    det är givetvis bra om praktik leder till ett jobb, men det är tyvärr inte alltid det blir så; och det av olika anledningar, ex. kan en anledning vara att arbetsplatsen inte har råd att anställa (även om behovet finns, så kanske det inte finns pengar att anställa, tyvärr).
    Det är jättebra att det går bra på praktiken! Du kan be om referenser /både lov att uppge Referenspersonernas kontaktuppgifter när du söker jobb och t o m ett brev - skriftlig "referens" - som också kan ibland kallas för "arbetsintyg", har i alla fall jag sett... där handledaren skriver vad du gjorde under din praktik och att du var extraduktig på vissa moment och så ger hen dig goda rekommendationer inför framtida jobbsökande.

    Angående semester
    Så vitt jag vet, så har inte personer som uppbär A-kassa eller Försörjningsstöd (socialbidrag) någon "betald semester". Man kan tycka att det är orättvist och/eller icke-rimligt. Jag kan också hålla med om det. Men det spelar tyvärr ingen roll vad jag tycker i den frågan, för det är inte jag som bestämmer.
    Eftersom din praktik är "via kommunen", kanske du bör höra med kommunjuristen - be att få kontakt med honom/henne via kommun-växel (ni kan kanske prata i telefon eller ha mail-kontakt); kommunjuristen kan, om du berättar om just din situation, få fram om just du i din situation har rätt till betald semester eller inte.
    Allmänt gäller, så vitt jag vet i alla fall, att i fall man har A-kassa - kan man anmäla att man "har semester" - då behöver man inte göra praktik eller söka jobb de dagarna, men då får man inte heller någon ersättning för just de "semester-dagarna"; det kallas då inte för "semester" utan "ledighet utan ersättning" eller ngt. liknande... det kan A-kassepersonal ge bättre svar på.