Anton
    Nu efter hälften av första året av Natur har jag valt att byta till Media-Estet istället, och eftersom att det just blev så snävt med tid nu på slutet bestämde jag och SYV på skolan att avvakta ett helt år.

    Då togs frågan om praktik under tiden mellan upp. Är det ett krav på något sätt, eller är det helt enkelt ett sätt att bevara sitt studiebidrag?

    Hur fungerar det öht? Står man själv för en plats, eller blir man tilldelad en? Är det som all praktik, då okompenserat?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anton!

    Det är ingen vanlig situation du beskriver. Jag kan därför inte förklara för dig i detalj vad som gäller i just din situation. Du måste nog be om svaren från den SYV-en som du pratade med.

    Jag har några "synpunkter":

    du är 16 år och du och SYV-en kan ej bestämma, utan dina föräldrar/vårdnadshavare måste godkänna val av utbildning för dig och om du är inskriven på en gymnasieskola (även om du går på praktik) då går du på en utbildning.

    Jag gissar på att det är troligtvis så att SYV-en tänkte skriva in dig på IM ( Individuellt alternativ ) - för att det är där man kan gå på "helpraktik". Blir det så - då behåller du rätten till ditt Studiebidrag från CSN och har även rätt att äta gratis lunch på skolan.

    Annars så kan man gå på praktik inom Ungdomsgaranti via arbetsförmedlingen, men för det måste du först vara inskriven som aktiv arbetssökande på AF i minst 3 månader /och under den tiden ej har rätt till någon ersättning men måste aktivt söka jobb/.

    Vilken annan sort praktik som kanske menades under ert samtal, vet jag faktiskt inte.

    Att du skulle vänta ett helt år på att börja studera - låter inte rimligt. I så fall skulle du behöva börja på ett nytt program /det som du byter till - från början, i augusti 2016/ men för det måste du söka till åk1 - för att kunna få plats (konkurrera om plats så som du gjorde förra året). Hur ska en skola kunna "hålla plats åt dig" i åk1 - kan inte jag förstå. Det får de inte göra.

    Det som låter rimligt och som det brukar vara är ett av följande alternativ

    1. att du skulle fortätta läsa på ditt gamla program under resten av läsåret nu, och byta till ett nytt program på sommaren och rektor på det nya programmet fattar beslut om Individuellt anpassat program och ditt Examensbevis kommer att skilja sig från de andra i klassen;

    2. att du byter nu på en gång och försöker komma ikapp och följa vanlig undervisning på det nya programmet;

    3. att du under resten av läsåret skrivs in på IM, individuellt alternativ och kan gå på praktik och samtidigt söker du nu nytt - till åk1, konkurrerar med dina "gamla gymnasiebetyg" och i fall du får plats på det nya programmet, då får du plats och kan läsa där i 3 år.

    Att du skulle behöva vänta ett år och hoppa in i åk1 i januari 2017 - låter inte alls rimligt. För det första, så vet de inte om de kommer att ha någon ledig plats - för elever som ska gå i åk1 nästa läsår har ännu inte gjort sina gymnasieval och ingen vet hur många de blir på utbildningen. För det andra: vad blir bättre av att vänta ett år? Om du kan läsa vårterminen i åk1 nästa år, varför kan du inte göra det nu på en gång i så fall?

    Det du beskriver låter ganska underligt "i mina öron". Jag förstår inte varför förslag om praktik kom upp.

    Du skulle behöva be dina föräldrar/vårdnadshavare att prata med SYV-en och kanske skulle det vara bäst om ni har ett gemensamt möte - du, dina föräldrar, SYV och rektor på det "mottagande (nya) programmet", så att alla hör samma saker samtidigt och några beslut kan tas direkt, på plats.

    Med reservation för att jag kanske missuppfattade situationen helt, men med förhoppning om att mitt svar blir till hjälp för dig och med vänliga hälsningar

    ANNA