Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Du ställer en mycket intressant fråga som bara din skola kan svara på.
    Vissa skolor har möjlighet att bekosta praktik utomlands (t.ex. genom privata donationer som gjordes till skolan eller genom någon fond eller får sponsring av några företag).
    Andra skolor har ingen möjlighet att hjälpa till med att betala för praktik utomlands och i så fall är det eleven "själv" (i praktiken - föräldrarna) som i så fall måste stå för kostnaderna och kan man inte det, då praktiserar man i Sverige i stället.
    En del elever har släktingar eller goda vänner som bor utomlands där de kan bo under sin praktik (då blir boendet gratis).

    Din fråga har alltså lika många svar som det finns skolor som låter elever praktisera utomlands.
    Läs på skolans hemsida och om du inte hittar svar på din fråga där - kontakta skolans SYV eller rektor på HT programmet.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare