Emely
    Hej! Jag går i årskurs 9 HT i Malmö, jag har funderat jätte mycket på att bli arkitekt men sen sa min lärare till mig att det hade varit bättre att söka in på en praktisk linje för att kunna få jobb direkt efter gymnasiet, Allt tog typ en stor vändning precis då. Direkt börja jag söka på skolor med praktisk linje för arkitekt men hittade inget! Snälla hjälp mig! Hur ska jag göra eftersom jag är väääldigt skoltrött och vill helst inte gå i skolan i 5år
    • : Hejsan, Emely! Jag släppte planer på att bli arkitekt för att jag inte orkar läsa 5 år efter gymnasiet. *L* :-)
    • : Vad studera du till istället då?:) typ tips hehe har svårt att välja :(
    • : Eftersom du frågade... *L* ;-) ... suck! min dröm var att bli arkitekt men jag gick Frisör på gymnasiet för att börja jobba direkt, men nu jobbar jag som Personlig assistent, har ledsnat på att ta hand om kunder som är mycket kräsna. Ångrar inte att jag utbildade mig till frisör men vill inte jobba med det. Tänker söka någon yrkeshögskoleutbildning. Det finns några som bara är på ett år och jag känner några som fick jobb direkt efter YH.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Emely,
    Yrkesförberedande gymnasieprogram finns det 12 stycken och i fall du vill jobba med att bygga och eller inreda - då känns det som att Bygg&Anläggningsprogrammet skulle kunna vara passande för dig.
    Arkitekt blir man inte på gymnasiet. Det är en lång högskoleutbildning med höga krav och extremt svårt att komma in på. Inredningsarkitekt är något kortare /bara tre år på högskolan/ men också svårt att komma in på och krävs ganska mycket matte samt höga betyg i alla ämnen från gymnasiet.

    Vill även tipsa dig om Yrkeshögskoleutbildningar som är kortare än högskoleutbildningar. Se exempel:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/campus-i12/visuell-design-arkitektur-och-design
    och
    http://www.yhguiden.se/utbildning/campus-i12/teknisk-visualisering-bim.

    Här: http://www.gymnasieguiden.se/program/BA/maleri finns beskrivning om den utbildningen som jag rekommenderar dig titta lite närmare på i fall du vill börja jobba direkt efter gymnasiet med inredning av byggnader.
    Här kan du titta på en skola i Malmö som erbjuder den utbildningen: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/yrkesgymnasiet-malmo. Lärlingsutbildning betyder att man läser alla yrkesämnena på arbetsplatsen och om man har Lärlingskontrakt har man rätt till tusen kr. mer i månaden utöver Studiehjälpen (det kallas Lärlingsersättning).

    Fundera lite på mitt svar & återkom om du undrar över ngt. mer!
    Bästa hälsningar
    Mikael SYV