Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Alfred,
    vi har fått en liknande fråga förut: senast förra året. Frågan kom från en elev och hans mamma, som båda frågade på väldigt många olika advoketbyråer och fick Nej överallt. Vi frågade då de sakkunniga om det fanns någon generell "förbud" till exempel på grund av sekretess, men fick svar att de sakkunniga inte kände till att ngt sådant förbud skulle finnas, alltså borde det i princip finnas möjlighet att gå på PRAO på en advokatbyrå, men så länge de är frivilligt att ta emot praktikanter, så kan tyvärr alla advokatbyråer säga att de inte vill eller kan ta emot.
    Fråga på många olika arbetsplatser och vi hoppas du får ett positivt svar.

    Tips! på advokatbyråer kan även andra yrkeskategorier, förutom Advokater, finnas - t.ex advokatsekreterare, paralegal, jurister, administratörer, kontorsvärdar och kontorsvaktmästare. Jag tror du får större chans att få en PRAO-plats om du frågar om plats på byrån (hos vilken yrkeskategori som helst, och inte endast hos en advokat).

    Lycka till!
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare