benjamin
    Hej syv!
    Jag går i 9an och jag måste bestämma mig för en prao plats. Min fråga är om man kan praoa på en advokatbyrå eller är det för mycket sekretess på såna ställen? Och vad skulle jag få göra på en advokatbyrå?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Benjamin!
    Så roligt att du är intresserad av Advokat-yrket!
    Du kan läsa på http://www.framtid.se/profession/advokat/
    och ang. PRAO så är det svårt att ge ett klart svar... det beror på...

    För det första, så kan det vara så att det på din skola finns en lista på platser, från vilka ni väljer. Du bör fråga Praktikansvarig på din skola. Rektor vet vem praktikansvarig lärare eller administratör är.
    Läs också på din skolans hemsida - se om du hittar info om PRAO.

    För det andra, så finns det många olika typer av advokat-byråer: stora, små, inriktade på olika delar inom juridik - t.ex. Familjejuridik, Affärsjuridik mm.

    Det blir ägare eller chef på byrån som får fatta beslut om det är OK att du PRAO-ar där.

    Vad det gäller "sekretess" så har du rätt, det kan bli problem.
    Det finns inte något totalförbud mot att PRAO-a på en advokatbyrå men ägaren eller chef kan mycket väl säga Nej - och i första hand just på tanke om sekretess.

    Vi på Fråga SYV känner inte till något fall då en elev gick PRAO på ett advokat-byrå. Du blir kanske den förste! :) Därför vet vi inte vad en PRAO-elev kan göra på en advokat-byrå.

    Ta kontakt med några advokat-byråer, berätta varför du vill gå på PRAO hos dem och vi håller tummarna!
    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare