Hej

    Hej! Jag går på gymnasiet och vill studera till läkare i framtiden. Jag undrar om det finns möjlighet att prao på sjukhus och följa efter läkare/spesialistläkare? "skugga läkare". Är det möjligt för mig som gymnasieelev och hur är situationen under corona?

    • Milla :

      Går du på Vård- och omsorgsprogrammet på gymnasiet eller på ett annat program?

    • Hej : Jag går naturvetenskapsprogrammet
    • Milla : På Naturvetenskapsprogrammet brukar inte någon form av praktik ingå. Men fråga gärna på din gymnasieskola om det. Känner till att några få gymnasieskolorna för några år sedan (innan covid-19) införde praktik på teknikprogrammet, där praktik annars inte ingår. Så, kanske kan din gymnasieskola fixa någonting sådant som du önskar. Dock är det inte elevens rättighet och jag har tyvärr väldigt liten förhoppning om det skulle gå vägen. :(

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Alva.

    I yrkesprogram som t.ex VO ingår 15 veckors APL, arbetsplatsförlagt lärande. Kanske skulle det vara möjligt göra APL på sjukhuset, fråga dina handledare för APL på din gymnasieskola. Går man på något annat gymnasieprogram som inte har med sjukvård att göra, så tror jag tyvärr inte att man kan få praktik eller "skugga läkare" på ett sjukhus, detta bl.a på grund av att läkare har för mycket att göra redan som det är + sekretess + försäkringar + risk att du blir smittad eller smittar någon annan på ett sjukhus (och detta med smittorisken var en aspekt att ta hänsyn till även utan "corona"; det finns ju många smittsamma sjukdomar även förutom Covid-19).

    Just PRAO är det eleverna i årskurserna 7-9 på grundskolan (oftast i årskurs 8 och-eller 9) som har. Det finns inte PRAO för gymnasieelever, i alla fall enligt vad jag känner till.

    Studie- och yrkesvägledare