zakaria
    Hej jag undrar om man kan nå någon av er mer personligt för har jätte många frågor om man kan ta kontakt med någon av er som arbetar som studievägledare på något sätt mvh zakarias
    • : Hej! Jag tror att om du väntar en stund så får du svar från SYV om det går :) ! Ett annat alternativ vore om du kunde kontakta en SYV i din hemkommun och boka en tid (de finns ofta på vuxenutbildningar m.m.) om du vill träffa en "in real life". Ser att du är 18 år, om du går på gymnasiet så finns de också sådana där :)! Boka bara tid innan du går dit! MVH,

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Zakaria!

    Den här tjänsten Fråga SYV är speciell på det sättet att tanken är att alla skall kunna lära sig av allas frågor, funderingar, misstag och framgångar.

    Fråga SYV är också i första hand INFORMATIONSTJÄNST där fakta står i fokus, dvs vilken behörighet som krävs för "den och den utbildningen" och liknande faktafrågor.

    Det är svårt att vara personlig "i skrift" när vi inte känner dig, vet ingen om dig och kan inte träffas "away from keyboard".

    Jag tycker att Brendan gav dig ett mycket bra råd - att boka tid hos SYV på din skola. I fall du inte går i skola, kan du besöka SYV på Komvux (trots att du är för ung för Komvux egentligen). SYV finns även på folkhögskolor. På en folkhögskola kan man läsa från 18 årsåldern.

    Det kan också hända att det är kurator som kan ge dig rätt hjälp och inte en SYV.

    Läs här http://www.fragasyv.se/info/vad-kan-syv-gora om vad Studie- & yrkesvägledare kan hjälpa till med.

    Övriga frågor är det andra yrkeskategorier som är experter på: kurator, psykolog, skolsköterska, skolvärd/värdinna, lärare och rektor.

    Kan du komma med exempel på frågor som du har? - då kan vi avgöra om det är frågor till en SYV eller till någon annan yrkeskategori.

    Önskar dig allt väl!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare