stefan
    Hej! Ok då fick vi bättre grepp på det. Känns som pro-platserna är få när man pratar runt!
    Man går alltså ifrån sin klass och läser på grundskolenivå vid kärnämnet vid antagning på en pro- plats? Men hur/när måste man vara ifatt sina klasskompisar på gymnasienåvån i det ämnet?
    • Peter : Om eleven eventuellt kan få ett godkänt betyg i Matte, råder jag söka både till ett nationellt program och till PRO.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Stefan!

    Målsättningen är att eleven uppnår ett godkänt betyg i Matte grund så fort som möjligt. Sedan läser eleven Matematik 1a, en gymnasiekurs och målsättningen är att uppnå minst E innan slutet av åk3 - för att annars får man inte Examensbevis utan Studiebevis, dvs man går ut gymnasiet med "ofullständiga betyg". Och det spelar i detta fallet ingen roll om man har F i Matematik 1a eller om man inte har något betyg i Matematik 1a - för att Matematik 1 ingår bland de kurserna där eleven måste ha minst E i, för att uppnå kraven för gymnasieexamen.

    Läs om kraven för gymnasieexamen på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Att PRO platserna är få beror på att skolorna vill fylla i alla sina platser med behöriga elever på de Nationella programmen. Oftast tar skolorna in på PRO endast om de har några "tomma platser" på ett nationellt program - just för att fylla in alla sina platser; det är en ekonomisk förlust att "dras med" tomma utbildningsplatser. Men vissa skolor bestämmer sig för att inte ta in på PRO över huvudet taget, även om de har tomma platser på sina utbildningar.

    Jag rekommenderar att söka till många olika skolor där byggprogrammet BA http://www.gymnasieguiden.se/program/BA erbjuds för att öka chanserna att komma in. Alla skolor som man kan pendla till bör man söka, tycker jag. Sedan kan man försöka byta till en skola som ligger närmare bostaden eller som man gillar bättre för avhopp kan ske och går man samma program på en annan skola, läser man samma kurser och just under åk1 när skillnaden inte är så stor på olika utbildningar på BA, finns det bra chans att kunna byta skola.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp och att det blev ännu lite klarare nu - hur det ligger till med regler "och allt".

    Anna