Sabina
    Hej, jag skulle vilja passa på att läsa någon utbildning under min föräldraledighet och har insett att inget upplägg som "riktig högskola" erbjuder skulle funka rent praktiskt för mig. Har därför hittat utbildningar via privata skolor som erbjuder distansutbildningar där jag kan styra över upplägget helt själv. Dvs jag kan plugga helt i min egna takt och jag väljer själv mitt startdatum osv. Hur ser ni på såna här typer av utbildningar när det kommer till arbetslivet? Har man goda chanser till jobb trots att man inte har en "riktig examen" med högskolepoäng osv, utan endast ett certifikat/diplom för utbildningen?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sabina,

    jättesvårt att ge svar på din fråga, detta för att varje arbetsgivare kan ha en egen åsikt i den frågan, och det är den åsikten som i så fall gäller.
    Att lära sig mer är ju alltid bra! Men om de studier kommer ge dig jobb, kan vi inte svara på.
    De utbildningar som i första hand ger jobb är Yrkesutbildningar inom bristyrken som t.ex undersköterska; plåtslagare och lastbildmekaniker mm.
    Yrkeshögskoleutbildningar ger också - i stor utsträckning  (över 90% chans) jobb, i princip i direkt anslutning till yh-utbildning.
    Högskoleutbildningar ger inte alltid jobb - här beror det på just inom Vilket yrke man utbildar sig: lärare får jobb, men om man t.ex läser biologi eller filosofi eller sociologi - så är det inte alls säkert att man får jobb.