Mirre
    Hej ! Jag går sista året på högstadiet och ska vilken dag som helst ansöka till gymnasiet. Men det är så att jag har en slags fobi, om vi nu kan kalla det så. Varje gång jag simmar får jag kramp nästan varje gång och även om jag stretchar och försöker så får jag panik om jag är i vattnet längre än 20 min och om det är något obligatoriskt som i skolan så får jag extrem ångest och panik direkt. Eftersom det gymnasiet jag tänkt söka till har just simtest så får detta mig genast att nästan Skita i att gå gymnasiet, vad kan hända om jag inte är med på idrotten och kan jag gå ut tredje året även om jag inte skulle få godkänt i idrott? Ps: är med på typ alla idrotts lektioner annars och gör mitt bästa, bara simningen som e jobbig.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj vad jobbigt! Förstår att du blir orolig. Men det värsta som kan hända är att du får F i idrott och eftersom godkänt i Idrott inte är ett krav på gymnasiet så kanske inte det påverkar så mycket om du har goda betyg i alla andra ämnena. Du får då söka på ett ämne mindre och får lite mindre poäng. Det är vad som händer.

    Så visst ska du fortsätta jobba med ditt gymnasieval så det blir ett så bra val som möjligt! Jag hoppas dock att du får hjälp med att komma över din ångest när det gäller just simningen eftersom det är viktigt att kunna! /Lena, Syv