Ellika

    Hej! Jag läser nu matte 3b för att kunna söka pol kand. Om jag inte får godkänt på kursen, kan jag pröva om den igen?

    Eller om jag senare vill höja mig, kan jag göra det?

    Undrar också, om jag har 22.14 i meritvärde, hur påverkar ett E i matte 3 på komvux mitt betyg?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    det finns inte någon regel som säger att man ej skulle kunna göra prövning i matematik3 om man fick F i den kursen eller om man fick E eller högre betyg men vill ha ännu högre. Du för söka i hela Sverige var du kan göra prövningar och du får anmäla dig i alla de olika svenska städer.
    Vad gäller påverkan på meritvärdet, om du har 22.14 i meritvärde, då har du nästan alla A-betygen på gymnasiala kurser och E i 100p.-kurs skulle sänka ditt jämförelsetal med nästan 0.4 (lite mindre men nästan...), så du kan räkna med cirka 0.4 lägre meritvärde i så fall.

    Liselotte