Pablo
    Hej!
    Där så att jag läser franska steg 4 för tillfället men vet inte hur pass väl kursen kommer gå. Jag kan prata flytande spanska så jag skulle vilja veta om möjligheten att tenta av spanska steg 4 finns i det fallet att franska betyget inte skulle vara så högt och i så fall byta mitt spanska betyg mot franska betyget.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Pablo!
    Du skriver inte vilket program du läser och det kan vara viktigt. På vissa gymnasieprogram är moderna språk obligatoriska och på andra - inte.
    Som regel, så måste varje kurs på gymnasiet, som du har påbörjat, bli betygsatt.

    Ang. prövning - så har du rätt att göra prövning i de kurserna, som finns inskrivna i din Studieplan, på din egen skola - i fall du inte hade möjlighet att läsa dem eller om du fick F-betyg.
    Om Spanska inte är inskriven i din studieplan har du inte automatiskt rätt att göra prövning i den, men rektor på din skola kan bevilja dig göra prövning i alla fall. Skola har rätt att ut 500 kr. i avgift för prövning.

    Se också om du kan göra prövning på Komvux eller på Prövningsenheten som finns i vissa större kommuner (t.ex. finns det i Göteborg).

    Om vi "leker med tanken" att du får göra prövning i Moderna språk (spanska) 4 och får högre betyg än i Moderna språk (franska) 4 som du läser nu - så kommer troligtvis båda kurserna finnas med i ditt Examensbevis.

    Jag antar att du vill få Meritpoäng för Moderna språk 4 och att du vill få så högt Meritvärde som möjligt.

    I så fall vinner du på att ha det lägre betyget som Utökat kurs - och det högre betyget som "vanlig kurs", t.ex. Programfördjupande eller Individuellt val. Detta pga ett "vanligt betyg" kommer att räknas in i ditt Jämförelsetal och U-kurs som i detta fallet inte kommer ge dig Meritpoäng (för att du får redan Meritpoäng för Moderna språk 4 genom det högre betyget i "en vanlig kurs" inom programmets 2500 poäng) kommer i så fall inte räknas med i ditt Jämförelsetal (det är i så fall som om du inte läste den kursen).
    Det är en ganska ovanlig situation du beskriver och det inte går att hitta några klara regler kring det.
    Det är Antagning.se som räknar ut Meritvärde i dina gymnasiala betyg när du söker till högskola/universitet i Sverige.

    Du kan börja med att få reda på om Moderna språk (spanska) 4 kan skrivas in i din studieplan. Prata med SYV på din skola. Du kan visa detta svar från oss på Fråga SYV. Din SYV på skolan får hemskt gärna ta kontakt med oss - så får vi "slå" våra kloka huvudena ihop och försöka hitta en bra lösning för dig.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA
    • : Tack så jätte mycket för att du tagit dig tid att svara :)!
    • Mikael : Vi på fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp!