Oscar

    Hej, jag har gjort två prövningar och höjt mig i båda ämnena. Min fråga är därför om komvux skickar in resultatet till UHR så att de nya betygen räknas med när jag söker till universitetet. Eller är det något som jag måste göra själv?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Oscar,
    se på din inloggning på www.antagning.se om de nya betygen syns där. Om inte (om de inte gör det sista dag för komplettering) ladda upp betygen själv i så fall. Det viktigaste är att sista dag för komplettering att betygen finns med hos Antagning.se
    Om komvux via vilken du gjorde prövningar är ansluten till den gemensamma databasen BEDA, då borde betygen skickas in (automatiskt) men det är inte alltid det tekniska funkar till 100%, och i ditt intresse ligger att se till att Antagning.se ser dina betyg i tid, så att du får högre meritvärde i konkurrensen om utbildningsplats. Mitt råd är därför att du kontrollerar och i fall du inte kan se de nya betygen på din inloggning hos Antagning.se, att du laddar upp de betygen.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare