Elev

    Hej! Jag har läst naturvetenskap under min gymnasietid och tog studenten i juni. Behöver läsa upp några enstaka ämnen för att sedan komma in på min drömutbildning, dvs göra några prövningar. Jag behöver läsa upp matematikkurserna, och har en fråga angående det. Har läst matematik 1C, matematik 2C och Matematik 3C. Kan jag, istället för att göra prövningar i C-kurserna, göra prövningar i A-kurserna? Dvs, kan jag göra en prövning i matematik 1A istället för 1C? Och kommer det att ersätta mitt betyg i matematik 1C? Eller behöver jag göra prövningar i C-kurserna? Linjen jag vill gå är inte naturinriktad och de har inget krav på att man ska ha läst C-kurserna. Är väldigt förvirrad för har försökt få kontakt med någon syv/komvux men de verkar inte förstå min fråga. Tacksam för svar!

    • Elev :

      tillägningvis - kan jag läsa upp SvA istället för svenska som förstaspråk? Svenska är nämligen inte mitt förstaspråk och vad jag har fått förklarat för mig går detta inte att åtgärda eftersom svenska som förstaspråk redan står med i mitt examensbevis. Kan man dock inte överklaga detta? Jag visste inte ens att min skola erbjöd svenska som andraspråk och därmed läste jag inte det.

    • Anna : Du skriver att du "tog studenten", men fick du ut just Examensbevis, eller endast Studiebevis? Det är stor skillnad... . Om du fick ut examensbevis, då stämmer det Daniel svarar nedan. Om du fick ut studiebevis (ej uppnådde kraven för examensbevis) kan du ta ut ett nytt examensbevis på komvux och i det kan SAS-kurserna ingå i stället för kurser i svenska. Du kan också prata med komvux om att ta ut yrkes-examensbevis, t.ex som undersköterska eller kock (beror på vad komvux i din kommun kan erbjuda). Vi kan inte alls garantera att komvux i din kommun bereder dig plats på yrkeskurserna men du kan fråga på komvux om det. Skulle du få 400poäng (20 veckor på heltid) godkända betyg i yrkeskurser och läst eller gjort prövningar i SAS 1,2 och 3 - skulle du kunnat få ut examensbevis från komvux, alltså nytt examensbevis /yrkesbevis/ där SAS-kurserna ingår. Som snabbast skulle du kunna klara detta på en termin, 20 veckor. Men komvux kan också vägra ta in dig på yrkeskurserna, om du redan är högskolebehörig.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Ilse!

    Om du i ditt examensbevis har betygen i matte 1c, 2c och 3c kan du göra prövningar i matte 1a, 2a och 3b och om du får högre betyg kommer Antagning.se räkna in de högre betygen, alltså betyget i matte 1a i stället för betyget i matte 1c o s v.

    Vad gäller svenska och SAS, svenska som andraspråk, så stämmer (tyvärr) det du skriver: du måste få upp betyget i samma kurs som du har i ditt examensbevis, alltså om du i ditt examensbevis har betygen i Svenska 1, 2 och 3 behöver du höja betygen i exakt samma kurser.
    Du frågar om du kan överklaga... och jag försöker fundera på vart du i så fall skulle klaga... Jag tror inte du kommer nå framgång på den punkten, men du kan försöka prata med rektor på din f d gymnasieskola och påtala att du inte fick information om att du kunde (och borde) läsa SAS kurserna i stället för svenska-kurserna. Teoretiskt sett kan rektor besluta om att ditt examensbevis "tas tillbaka" (förklaras för ogiltigt) pga felaktigt utförande... typ, så. Men jag tror du får i stället svar från din f d gymnasieskola om att ditt examensbevis är utfärdat på rätt sätt och rektor ej tar tillbaka det. Det är svårt att bevisa vad du fick eller inte fick information om... Jag tror dig, men det spelar ingen roll vad jag tror. Vi på FRåGA SYV kan inte påverka i den frågan. Förresten är frågan om modersmål många ggr en mycket svår fråga. Vem bestämmer vad personen har för modersmål? Man kan ha flera modersmål också. Det är besvärligt för din skola att ta tillbaka (förklara för ogiltigt) ditt examensbevis och följden för skolan kan bli att flera f d elever kommer kräva samma "behandling" som du fick, alltså att även deras examensbevis förklaras som ogiltiga. Det är tidskrävande (jobbigt) för din skola. Det är - enligt vår erfarenhet - extremt sällan som examensbevis förklaras för ogiltiga, så jag tror tyvärr inte att det är ngt du kan räkna med, men du får givetvis ta upp frågan med din f d gymnasieskola. Hör av dig och berätta vad du fick för svar där! FRåGA SYV håller tummarna för dig!

    • Elev : Tack så hemskt mycket för hjälpen! Tusen tack för ditt utförliga svar :) Jag fick ett examensbevis då jag har mer än godkänt i alla ämnen samt ett godkänt gya. Finns det något annat sätt att höja sig? Känns rätt så omöjligt… Försökt få kontakt med syv i min hemkommun samt komvux men ingen svarar och de har väldigt märkliga telefontider. Känns omöjligt och hopplöst att läsa upp mina betyg när man får sån begränsad hjälp. Jag valde fel linje i gymnasiet (valde natur) och skulle ha valt samhälle. Finns det inget sätt man kan byta sin inriktning nu i efterhand? Precis som man kan läsa tekniskt basår, finns det inget samhällsvetenskapligt basår? För det är bara de naturvetenskapliga ämnen som jag måste höja, annars har jag bra meriter. Och linjen jag vill komma in på kräver varken biologi, fysik, kemi etc och därför känns det trist att behöva läsa upp de ämnena :/
    • Anna : Högskoleprovet ger extrachans att komma in på en högskoleutbildning. Är man "allmänt duktig" borde man få högt resultat på högskoleprovet, är det tänkt - så det är den extra-chansen som finns, med HP. Att du valde fel program på gymnasiet är trist, så klart. Men du är inte ensam om det. Det är svårt när man är 15 år veta vad man vill göra efter gymnasiet. Ett nytt högskoleförberedande examensbevis kan man inte få, men det är inte förbjudet att få yrkesexamen (här är du beroende av vilken ekonomi som komvux i din hemkommun har: om komvux har råd att ta in även de som redan har gymnasiekompetens).