Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, din gymnasieskola är inte skyldig erbjuda dig prövning efter studenten. Innan studenten har du rätt att göra prövningar i 2 fall: om du får F i en läst kurs eller om undervisning i en obligatorisk kurs inte kunde erbjudas.
    Om du gör prövning efter studenten, och får högre meritvärde, då kommer du med det högre meritvärde prövas i BII, kompletteringsgruppen.
    Om du redan innan prövningen var behörig, kommer du även prövas i BI, direktgruppen, med det ursprungliga (lägre) meritvärde.
    När du inte längre är gymnasieelev får du söka prövningsmöjligheter i hela Sverige. Om du anmäler dig till prövning i samma kommun där din gymnasieskola ligger, kan det slumpa sig så att din idrottslärare blir prövnings-bedömare eller medbedömare, men du kan också få andra lärare som kommer sätta betyg på prövningen, det bestämmer i så fall de som erbjuder prövningar: t.ex komvux eller prövningsenheten.

    • : Hej, jag har även hört något att vid komplettering (när man hamnar i BII kvoten) så kommer idh1 betyget att försummas dvs inte räknas med i meriten, stämmer detta? För i sådana fall känns det inte så smart att faktiskt komplettera betyget genom prövningen?
    • Anna :

      ang.Idrott och hälsa 1 gäller följande: i Examensbeviset från KOMVUX får kursen Idrott-och-hälsa 1 EJ ingå (ändring i reglerna från 1 jan 2017). --- Om du får examensbevis på gymnasiet, då är idh1 en Obligatorisk kurs som måste ingå; den får ingå med F-betyget men betyget räknas in i ditt jämförelsetal oavsett om det är F eller godkänt betyg. ... De som får sitt examensbevis från komvux har inte idh1 in i sitt exam.bevis, för den får ej ingå och i så fall kommer betyget i den kursen räknas in Endast om de söker utbildning där idh1 krävs för särskild behörighet, t.ex utbildning till Idrottslärare eller Fysioterapeut.
      Det är alltså 2 olika situationer: examensbevis i slutet av år3 på gymnasiet och examensbevis från komvux. I det första fallet är kursen Idh1 obligatorisk och måste ingå och betyget räknas in, och i det andra fallet - får inte det betyget ingå och räknas in endast i vissa undantagsfall.

    • : Frågar för förtydligande: När jag gör prövning i idrott och hälsa 1 för att höja mitt betyg (har redan godkänt) kommer det höjda betyget att räknas med eller inte? (Utbildningen jag söker till kräver inte idh1, men jag försöker höja min merit)
    • Anna : Om du höjer ditt meritvärde men redan innan höjningen var behörig, då kommer du prövas i både BI och BII men med olika högt meritvärde: i BI med det lägre, och i BiII med det högre meritvärde.
    • : Okej, då förstår jag! Tack för mycket för din tid!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer