Wilma
    Hej!

    Jag är 22 år och har försökt söka in till universitet i 2 år men blir reserv hela tiden, runt 200 reserv blir jag. Vill läsa kandidatprogram i kriminologi helst i Gävle. Har gjort HP två gånger och hamnade sist på 0,40. Läste nu upp meritpoäng i Engelska 7 på komvux. Har nu både Engelska 7, Matematik 3b i meritpoäng. Har endast läst Tyska 1 & 2 på gymnasiet men har det svårt i språk och känns inte värt att läsa till tyska 3.

    Har 15,50 i jämförelse poäng när man räknat bort matematik 3b. Med meritpoäng har jag 16,40.

    Nu undrar jag, är det värt för mig att göra prövningar eller högskoleprovet. Hur mycket behöver jag göra prövning i och är det värt det?

    Man vet ju aldrig hur högskoleprovet går. Är kluven på hur jag ska ta mig vidare för att komma in på en utbildning.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma,
    det är ofta svårt att hitta var man kan göra prövningar (det är många som vill göra prövningar och det är lärarbrist och annat som gör att det är få tider för att boka sig på). Du, som inte längre är gymnasieelev får göra prövningar i hela Sverige, så sök och se om du hittar var du kan boka dig för att göra prövningar. Att man gör en prövning betyder inte att man höjer sitt betyg. Man kan t o m få lägre betyg än det man redan har, men då står det högre betyget kvar (vilket är ju jättepositivt, du kan inte sänka det tidigare satt högre betyg, och på så sätt är det ofarligt att göra prövningar, kan man säga).
    Hur högt resultat på högskoleprovet du kan få kan inte jag ge svar på. Du får göra högskoleprovet många gånger och högsta resultat kommer att gälla. Det är ganska vanligt att man får högsta resultat fjärde eller femte gången man gör högskoleprovet och sedan ligger man på samma nivå (för då har man uppnått sitt fulla kapacitet, kanske man kan säga). Att man 6-te eller 7-de gången man gör högskoleprovet höjer sig är ovanligt, men kan inte uteslutas. Finns det "regler" så finns det nästan alltid Undantag också! :)
    Du kan både göra prövningar och träna inför högskoleprovet. Det ena utesluter inte det andra.
    Det finns många sätt att träna inför högskoleprovet - det finns kurser och böcker, och undervisning att köpa, men det finns också många sätt att träna gratis, t.ex inför matematisk-logiska delen kan man träna med hjälp av matteboken.se/högskoleprov
    Jag vill också påminna om att komma in på en utbildning är bara första steget, sedan gäller det att klara av hela utbildningen får att kunna ta ut examen. Du kan också fundera över följande - det finns många vägar att gå ... se t.ex om du kan komma in på en fristående kurs som har med kriminologi att göra och då kan du testa att läsa på högskolenivå och dessutom inom rätt kunskapsområde.
    Fundera också på om du kanske kan söka till polishögskola och utbilda dig till Polis, till att börja med. Efter några år i yrken kan möjlighet finnas att ansöka om att jobba med utredningar av grova brott (sådana utredare kallas ofta i folkmun för Mordutredare).
    Kontakta studievägledare på den institutionen där programmet, som du vill komma in på, ges och fråga om du kan bli "studerande för en dag" (testa sitta på föreläsningar i minst en hel dag) och träffa de som läser på programmet; se också om du kan komma i kontakt med någon eller några Studerandeambassadörer - på så sätt kan du undersöka "på djupet" om det är verkligen det programmet som du vill läsa, så att du är helt säker och inte kämpa för att komma in för att upptäcka sedan att det inte är riktigt det du vill.
    Kika också på flera yrken, t.ex Civilutredare - det kan man bli med i princip vilken som helst 3-årig högskoleutbildning i bagaget. Titta också på fler yrken, t.ex yrket Kriminalvårdare.

    Studie- och yrkesvägledare