Dalya

    Hej! Jag vet inte om jag har frågat detta förut men jag undrade lite om det här med prövning. Jag vill försöka höja mitt meritvärde. Jag har just nu 17,44 (med merit från spanska 3 och 4 - 1,5) och jag vill helst prova göra engelska 7 eftersom det är ett ämne som ger merit. Gör man då prövning eller en hel kurs på komvux då? Och kommer jag då få 1.0 i merit om jag får B eller högre (eftersom mina betyg är ungefär hälften C och hälften B med några A)? Min sista fråga är: jag tror att 2.0 extra merit är maxgränsen, hur blir det då om jag har 1,5 i merit från spanskan och vill göra engelska 7 för ytterligare 1 merit? Hur skulle det kunna funka? Jag vet inte om jag tänker rätt här men skulle uppskatta lite förklaring. :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Dalya!
    Max antal merit/extra-poäng är 2.5 - du får gärna kika på gymnasieGuiden.se/merit

    Angående läsa eller göra prövning
    Det är svårt att få godkänt betyg på prövningen i en kurs som man inte har läst. Inför prövningen repeterar man eller bedriver självstudier - på egen hand eller med hjälp av kompisar, privata lärare eller på vilket annat sätt man vill eller kan förbereda sig.
    Sök läsa engelska 7 på komvux, är mitt råd. Sedan, om du inte kommer in på den kursen och tror att du kan skaffa dig kunskaper på egen hand, då kan du anmäla dig till prövningen. Bra att få så högt betyg i kursen som möjligt. Det är oftast lättare att få högre betyg om man läser kursen, jämfört med att man gör prövning.

    Angående påverkan på ditt meritvärde
    Du skriver att du har 17.44 i meritvärde och av det är 1.5 meritpoäng för moderna språk. Du har därför jämförelsetal på 15.94 (alltså är det snittbetyget du har, som är lite högre än "alla C-betyg").
    Även om du endast får E i engelska 7 (oavsett om du gör prövning eller läser kursen), får du höjning av ditt meritvärde. Betyget i eng7 kommer räknas in i ditt jämförelsetal och lägre betyg än B kommer ge dig sänkning av jämförelsetalet men sedan plussas på + 1.0 som meritpoäng och med det blir det hur som helst en höjning.
    Exempel: vi säger att eleven har alla A-betyg i sitt examensbevis och med det har jämförelsetal på 20.0. Den eleven gör prövning eller läser eng7 och får E. Då blir elevens nya jämförelsetal 19.6 men sedan plussas + 1.0 som meritpoäng, så elevens meritvärde (alltså siffran med vilken hen konkurrerar om plats på svenska högskoleutbildningar) 20.6 - alltså även "i värsta fall" ger godkänt betyg i eng7 höjning av meritvärdet på + 0.6.
    Mitt råd är därför att du försöker skaffa dig godkänt betyg i engelska 7 (även om det endast blir E som betyg). Försök få så högt betyg du kan. Bedriv självstudier i engelska men sök också plats på komvux. Du kan samtidigt också anmäla dig till prövningen  om du tror du kan förbereda dig inför kursen så att du får godkänt betyg och om du hittar var du kan göra prövningsanmälan.