Baraa

    Hej! Jag läser på gymnasiet och fick dåligt betyg i idrott, sökte på nätet men såg att det inte finns något prövning som man kan göra så min fråga är kan jag utöka idrott ? Som sagt, jag läser på gymnasiet men också jag gjorde några prövningar på herrmodes så jag räknas som BII.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Baraa!
    gymnasieelever får inte göra prövningar på andra ställen än sin gymnasieskola.
    I examensbevis från gymnasiet är kursen Idrott och hälsa 1 en av de obligatoriska kurser och kan inte stå som "U" (utökad). Däremot i examensbevis från komvux får inte den kursen ingå. Så, om du i slutet av år3 på gymnasiet inte uppfyller kraven för examensbevis och får ut endast ett Studiebevis, kan du göra planering (med SYV-en på komvux) mot examensbevis från komvux och i den kommer inte idrott1 ingå. Om du får ut examensbevis från gymnasiet, kommer idrott1 ingå (även om du fick F i betyg) och Inte som "U"-kurs, utan som en vanlig kurs (detta för att obligatoriska kurser kan inte bli Utökade).