Helena
    Hur går prövning till i eng 7?
    Hur förbereder man sig? hur sker det under en dag el flera dagar? hur lång tid?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Helena !

    Prövningar i språk brukar bestå av 2 delar: skriftlig och muntlig del och det brukar gå ett par veckor emellan delarna. När man anmäler sig till prövning, brukar man få info om det finns handledare att vända sig till. Det är olika i olika kommuner.
    Det kan finnas mycket bra info om prövningar på kommunens hemsida.
    I språk är det så att det kan vara svårt att förbereda sig till just "ett prov" för att det är allmänna språkkunskaper som spelar stor roll.
    Till sin hjälp kan man få läsa betygsmål i just engelska 7 på Skolverkets hemsida men hur avgör man om det är tillräckligt bra uttal t.ex? Det är svårt att göra en helt objektiv bedömning i språk.
    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare