Ludvig J

    Hej jag håller för tillfället på att pröva upp mitt meritvärde på min gamla gymnasieskola och komvux för att jag vill nå 20,00 i snitt. Min dröm är att komma in på tandläkarutbildningen, det är så att jag har i mitt examensbevis 2 eller fler kurser som ingår i specialidrott eftersom jag gick det på gymnasiet. Tyvärr är dessa kurser runt C i betyg och jag vet inte om det går att pröva dessa kurser för att höja sig. Min fråga är går det att tillgodoräkna mina bästa betyg för att komma upp i meritvärdet och bortse ifrån dessa speciella kurser som drar ner det rejält. Det är väll 17 eller 18 bästa betygen som räknas så förutsatt att jag blir behörig och läser upp några andra kurser med A-betyg så bör väll dessa ändå försvinna? Mvh.

    • :

      umeås antagningsgräns på tandläkarprogrammet brukar ligga runt 19 i merit poäng och 1.4hp. Om jag var du så skulle jag nog satsa på att få 1.4 på hp

    • : om du drömmer så mycket om att bli tandläkare så kanske borde du också testa att plugga utomlands? Till exempel rumänien, unger osv
    • Anna : Tack så mycket, Liza, för förslagen du gav!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ludvig!
    Det du skriver om 17-18 bästa betyg som räknas - stämmer tyvärr inte.
    Och det går inte att svara på din fråga, eftersom du glömde att skriva om du har Slutbetyg eller Examensbevis - och det är olika regler kring de olika typer av utbildningsdokument.

    Om du har Slutbetyg från gymnasiet från 2013 eller tidigare (men tidigast från år 2010) - då står reglerna här.
    Om du har Examensbevis från gymnasieskolan - då är det de här reglerna som gäller vid beräkning av meritvärde.

    Ang. prövningar
    Prövningar måste erbjudas i alla de gymnasiala kurser i vilka undervisning pågår.

    Och, oavsett vad du har för typ av utbildningsdokument, kan du prövas även i HP-urvalet; för det måste du ha ett giltigt resultat från högskoleprovet.

    • Ludvig J : Det är examensbevis.
    • Julia :

      Om du har examensbevis, då räknas alla betyg, som ingår i ditt exam.bevis - förutom GA, gymnasiearbete - in i ditt jämförelsetal. Om du har några kurser som i ditt examensbevis är markerade med "U" (utökat program), då gäller särskilda regler om vilka U-kurser som räknas in, men då räknas U-kursernas betyg in Tillsammans med de övriga betygen (och ej i stället).

    • Julia :

      Vill du nå 22.5 i meritvärde, måste du ha alla A-betyg och även A-betyg i kurser som ger dig meritpoäng; så måste du också ha max antal meritpoäng; det går inte på annat sätt, eftersom 22.5 i meritvärde är det högsta möjliga siffran för meritvärde.
      Gör även Högskoleprovet så många ggr du hinner. Det är endast om du har högsta möjliga på HP, som är 2.0 som du ej behöver göra HP ännu en gång (HP resultat är giltigt i fem år).

    • Julia : Läste du ett utökat program? Då har du i ditt examensbevis minst en kurs som är markerad med "U" (utökning). Återkom i så fall med besked om vilken kurs det är som är U-kurs.
    • Ludvig J : Jag har en högskoleförberedande examen ifrån Komvux om jag läser i mitt antagning.se. Mina ambitioner är att få nå 20,00 i snitt igenom prövningar av ämnen, det är dock bara det att specialidrottskursen ser ut att ingå.
    • Milla :

      Ta fram ditt examensbevis - original eller kopia på det - och se om du har några kurser som är markerade med "U". om inte - då ingår alla betyg, förutom gymnasiearbets betyg, in i ditt jämförelsetal. För att höja ditt jämförelsetal, måste du få högre betyg i exakt samma kurser som ingår i ditt examensbevis (förutom matte där du kan ha betygen i matemaik 1a, 2a och 3b i stället för betygen på samma nivå i andra spår... alltså i stället för matte 1b eller 1c kan matte 1a räknas in).

    • Ludvig J : Hej jag ser inga markeringar av u men det borde vara så om jag letar.
    • Milla : Om du inte har några U-kurser i ditt examensbevis så är det "normalt". Att ha U-kurser är ett undantag.
    • Ludvig J : Ser inte något om det (u), det betyder alltså att om den kursen måste räknas in oavsett hur många ämnen jag läser och får A betyg så kommer den att dra ner mitt meritvärde, korrekt?
    • Anna :

      IOm du inte har några U-kurser, vilket är helt OK, då de flesta studerande inte har några U-kurser, då de läser vanliga utbildningar, inte Utökade - då är det så att alla kurser från ditt examensbevis räknas in i ditt jämförelsetal, för utom GA, gymnasiearbete.

    • Anna : Boka gärna tid hos syv på komvux - om du är osäker och har många frågor. Det kan vara lättare att svara om man har dina betyg framför sig.
    Läs alla kommentarer