Brendan
    Hej!
    Tidigare har jag frågat om hur man ska gå tillväga om man inte tycker att lärarens betyg är rättvist. Det jag undrar över nu är hur man kan ansöka prövning? Går det att göra det på distans?

    MVH,

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Brendan!

    Oftast består varje prövning av 2 delar: skriftliga delen och efter 2-3 veckor, när läraren har rättat till den skriftliga delen, har man ett muntligt prov (förhör) där läraren kan be att förklara vissa delar i det som man kan gjort på det skriftliga provet.

    Så vitt vi vet, så kan man inte göra Prövning på distans, utan man måste vara "på plats".

    i olika kommuner är Prövningar organiserade på olika sätt: t.ex i Göteborg så finns det Prövningsenheten men i många kommuner gör man prövningar på Komvux och i Stockholms län är det ofta privata utbildningsanordnare som får uppdrag att genomföra prövningar.

    Se på din kommuns hemsida, sök på "Prövning". Om du inte får upp ngt., ring kommunens växel och fråga efter Prövningsenheten alt prata med Komvux och fråga hur, när och var du anmäler dig till en prövning.

    Du kan göra prövning i en annan kommun, det behöver inte vara den kommunen där du är folkbokförd. Men det kanske är jobbigt att åka långt och dessutom 2 ggr (till det skriftliga provet och sedan till det muntliga delen). Men man har rätt att anmäla sig till prövning i vilken kommun som helst. Avgift är 500 kr/prövning. Ofta krävs det att man har anmält sig i god tid (vanlig "god tid" är 4-5 veckor).

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare