Ann

    Hej! På gymnasiet läste jag matte 1b och 2b. Nu tänkte jag göra prövningar för att höja mina antagningspoäng. Min fråga är om jag kan göra en prövning i matematik 1a och 2a och "ersätta" b-kurs betygen? Eller blir det två separata betyg då (totalt 4st matte betyg?)? Eller får jag bara göra prövning i b-kurserna eftersom det var dem jag läste under gymnasiet? Tack på förhand :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ann,
    det är fördelaktigt för dig att göra prövningar i Matematik 1a och 2a (för att det brukar vara lite lättare att få högre betyg i a-spåret inom gymnasiematte). I dokumentet som heter Examensbevis kommer dock inget att ändras. Du skickar eller laddar upp både ditt examensbevis från gymnasiet (eller från komvux) + de nya betygen och då kommer betyget i matematik 1a (om det är högre än betyget du hade i matematik 1b) räknas in i stället för betyget i matte1b. Och på samma sätt på nivå2, alltså betyget i matte 2a kommer räknas in i stället för betyget i matte 2b (om det nya betyget blir högre).
    På så sätt kan man inte sänka sina betyg. Har man flera betyg i samma kurs eller i motsvarande kurser, gäller det högre betyget.
    Mitt råd är att du anmäler dig till prövningar i matematik 1a och 2a.
    Lycka till!