Ninni

    Hej! Jag är en tjej med höga ambitioner, men som ändå inte riktigt vet vad jag vill plugga vidare till. Jag går 1an på gymnasiet och började på ekonomi men bytte till naturbruk-hästhållning då jag gillar hästar men inte har tid eller råd till att hålla på med dom på fritiden. Jag ska läsa till grundläggande behörighet och matte 3 och samhällskunskap 1a2. Jag vill antingen plugga vidare till hippolog, vilket inte kräver alldeles för hög merit. eller civilekonom eller psykolog. Eller nåt annat som förmodligen har ganska högt antagningspoäng. Men jag är rädd att jag inte ska få så högt betyg i de praktiska kurserna på naturbruket, går det ens att göra prövning på dom? Eller om jag får t.ex D/C i alla dom praktiska kurserna, är det då omöjligt för mig att höja min merit? Jag har inte svårt för de teoretiska kurserna. Och jag ska förmodligen läsa till engelska 7 och moderna språk efter gymnasiet. Är det alltså omöjligt för mig att söka till tex psykologprogrammet om jag får C/D i de praktiska kurserna?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ninni!
    Det första jag vill skriva om i mitt svar till dig är Högskoleprovet. Får man högt resultat på HP, kommer man in i HP-urvalet. Och man kan då ha låga betyg (i princip E i alla kurser som ingår i examensbevis), för att meritvärde spelar i så fall ingen roll alls.
    ***
    Det andra jag vill skriva om är att prövningar bör erbjudas i alla kurser i vilka finns pågående undervisning, - så säger skolverket i alla fall. Så, det borde inte vara omöjligt att göra prövningar i de praktiska kurserna efter gymnasiet.

    Så, mitt råd till dig blir att du gör ditt bästa i varje kurs du läser och att du försöker göra högskoleprovet så många ggr du kan. Har man flera resultat på HP, är det högsta av dem som gäller.

    Och du får också gärna titta på fler yrken. T.ex skriver du om att du kanske vill utbilda dig till en Hippolog. Titta i så fall även på yrket Husdjursagronom. Du kan också "kasta ett öga" på ännu fler yrken, t.ex

    Beridare

    Djurfysioterapeut

    Djurmassör

    Djursjukskötare

    Djurskyddsinspektör

    Djurskötare inom lantbruk

    Djurtränare

    Djurvårdare / djurskötare

    Djurvårdare vid djurpark

    Equiterapeut

    Hovslagare

    Hästodontolog

    Hästskötare

    Hästtandvårdare

    Hästtränare

    Hästunderstödd terapeut

    Hästuppfödare

    Jockey

    Kusk

    Ridande polis

    Ridlärare, ridinstruktör

    Sadelmakare

    Stallarbetare

    Travtränare

    Veterinär

    Veterinärassistent