Elsa
    Hej! Jag tog studenten i somras och sökte därefter till UUs läkarprogram vilket jag inte kom in på. Mitt jämförelsetal är 21,98 varav 2,5 meritpoäng. Jag inser att jag måste höja mitt jämförelsetal och har nu under sommaren pluggat spanska för att i senare i höst kunna göra en prövning i spanska 1. Jag har redan läst denna kurs men fick då ett C vilket räknas in (drar ned) mitt jämförelsetal eftersom jag inte läst utökat program. Planen är att få ett A på prövningen och därmed höja mitt jämförelsetal till 22,19 samtidigt som jag dessutom kan delta i urvalsgrupp BII. Behöver bara bekräfta att jag tänkt rätt :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elsa,
    Om du får A i en 100poängs kurs i stället för C-betyget, då höjs ditt meritvärde med cirka + 0.2

    Jag kan inte lova att det blir exakt det värdet som du skriver om i din fråga - kan bli lite lägre, t.ex 22.17... och du med det högre meritvärdet kommer prövas i BII, kompletteringsgruppen
    Och detta samtidigt som du med det lägre meritvärde fortfarande prövas i BI, direktgruppen.

    Gör också högskoleprovet. Sök till flera orter. Det är de råd jag kan ge. Lycka till!