Karl
    Hej! Undrar helt enkelt om det är möjligt för mig att genomföra en prövning inom en kurs som jag ännu inte fått ett betyg inom hos min gamla gymnasieskola? Jag avslutade formellt mina studier i juni detta år, men saknar tyvärr ännu ett betyg inom Spanska. För att klargöra så är jag inte längre en elev.

    Jag är medveten om att man oftast vänder sig till ens kommunala Komvux under liknande omständigheter, men jag behöver tyvärr detta saknade betyg innan det bestämda prövningsdatumet för universitets ansökningar i utlandet.

    Tack så mycket!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alex,
    du får gärna fråga på din gamla gymnasieskola men du har inte rätt att kräva att din "gamla" skola hjälper dig. Om du fick ut ditt examensbevis så är din skola "färdig" med dig och det är tids- och resurskrävande att erbjuda prövningar, och sedan rättviseaspekt också: om du får hjälp på din gamla skola, då måste alla andra elever (i alla fall i din klass) också få göra minst en prövning om de så önskar och kan påvisa att de  behöver det, vilket är inte alls ovanligt att man kan göra.
    Så, jag tror tyvärr att du får ett Nej på din gamla skola, men testa gärna att fråga och lycka till!
    Vänligen
    ANNA

    • :

      Tack så mycket för svaret! Lyckligtvis så är min gamla skola redo att erbjuda mig hjälp, men de var osäkra över varken jag lagligen får göra en prövning hos dem eller ej.

      Jag kontaktade mitt lokala högskolecentrum och de sade i princip samma sak, men återigen; tack!

    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!