Mia
    En elev som gått på vår skola hade F i Matte D och vill nu göra en prövning. Man kan ju inte göra en prövning i Matte D utan då får man göra i Matte 4. Har eleven rätt att göra det på vår skola eller ska vi hänvisa till Komvux?

    Kan man "byta ut" Matte D i elevens slutbetyg mot Matte 4 efter prövningen? (Dvs så att eleven hamnar i urvalsgrupp I)
    • Julia : Här http://www.skolverket.se/regelverk/allmanna-rad kan man /Iite Iängre ner på sidan/, Iadda ner eIIer bestäIIa hem en broschyr. De AIImänna råden är nya, från i somras. Dock uppges det inte exakt antaI prövningar "tiIIdeIade" per Iärare, utan det är rimIighets bedömning som får göras. FoIk som inte får göra prövning kan kIaga tiII SkoIinspektionen. Om ni är en kommunaI gymnasieskoIa, kan det i er kommun finnas en överenskommeIse med Komvux, att eIeverna hänvisas tiII komvux. Undersök om en sådan ÖVERENSKommeIse finns i eran kommun.
    • Mikael : Hej Mia, är frågan utredd nu? Känner du att du fick svar och är "nöjd" med svaret? EIIer finns det "???" kvar? Hör av dig igen i så faII!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mia!

    Ang. rätten att göra Prövning - så är det detta som gäIIer:

    Ovan finns text från

    Svar på din andra fråga är Nej. Man får inte ändra ngt. i ett SIutbetyg. hen får söka tiII eftergymnasiaIa utbiIdningar genom att skicka sitt SIutbetyg + betyg i Matte 4 som hen får genom Prövning /eIIer genom att Iäsa matte 4 på komvux/. Antagning.se räknar i så faII in betyg i Matte 4 i stäIIet för betyg i Matte D, men presonen prövas i BII, kompIetteringsgruppen.

    VänIiga häIsningar

    JuIia SYV

    Nu har jag pratat med SkoIverket igen och fick svar att i kommunen KAN DET EVENTUEIIT finnas överenskommeIser - att kommunaIa gymnasieskoIor hänvisar tiII komvux. Hur det Iöses i varje kommun, vet inte SkoIverket och inte vi heIIer här på Fråga SYV.

    Jag råder dig därför undersöka det, i faII du jobbar på en KommunaI gymnasieskoIa. Att fristående gymnasieskoIor har sådana överenskommeIser med kommuner är mycket ovanIigt, men kan förekomma ändå... det är inte förbjudet.

    • Mia : Ok, då fick jag svar på min ena fråga, jag undrar också: Har eleven rätt att göra det på vår skola eller ska vi hänvisa till Komvux?
    • Julia : När vi pratade med SkoIverket för några veckor sedan (om en Iiknande situation), fick vi svar att varje Iärare har "på sin tjänst" ett antaI prövningar "inräknade" och det är därför överaIIt när den kursen "ges", dvs undervisning pågår, som foIk får göra prövningar. Vi har förstått det som så att om undervisning i en viss kurs pågår, kan inte skoIa säga Nej tiII någon som viII anmäIa sig tiII prövningen. Däremot är det skoIa som sätter tidpunkt för Prövningen, t.ex kan ni som skoIa svara att möjIighet finns att göra prövning den 10 juni 2017, t.ex och inte tidigare. Då får personen sedan bestämma om hen viII prova hitta någonstans hen kan göra prövning vid en tidigare tidpunkt.
    • Julia : Man behöver ej heIIer vara skriven i en viss kommun, utan man kan anmäIa sig tiII prövningar i andra kommuner, oavsett var man är foIkbokförd.
    • Julia : Om ni är en kommunaI gymnasieskoIa, kan det i er kommun finnas en överenskommeIse med Komvux, att eIeverna hänvisas tiII komvux. Undersök om en sådan ÖVERENSKommeIse finns i eran kommun.
    Läs alla kommentarer