Umm

    Hej! Jag undrar om det är möjligt att göra ett prövning i modersmål. Jag har tagit studenten utan att få inte chansen att studera modersmål 3 (amhariska) och jag ville göra ett prov i ämnet. Jag har kontaktat Komvux, en SYV, olika skolor och till och med språkcentrumet men jag har fortfarande inte fått något tillfredsställande svar. jag har försökt göra detta i mer än tre år nu. Snälla hjälp MVH Elev

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    inom ämnet modersmål finns på gymnasienivå följande kurser: Modersmål1, 2 och aktiv tvåspråkighet.
    Jag tror därför du menar en kurs Moderna språk (amhariska) 3. Stämmer det?
    Är det för att du vill få meritpoäng för moderna språk 3 som du vill göra prövning i kursen?
    Maximalt antal meritpoäng kan man uppnå även utan att få meritpoäng för moderna språk, i så fall genom engelska 7 och högre mattekurser. Läs gärna på gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng Sedan finns det begränsningar vad gäller antal meritpoäng för moderna språk, det är max 1,5 (t.ex om du redan har godkända betyg i Spanska 3 och 4, eller Franska 3 och 4 eller något annat modernt språk 3 och 4, så får du inte fler meritpoäng, för att man inte kan få fler än max).
    Med det sagt, så kan vi tyvärr inte ta och hänvisa dig till ett ställe där du kan anmäla dig till en prövning och detta oavsett i vilken kurs du vill göra prövning. Du får leta själv, men det gäller att leta när du vet vilken kurs du vill pröva i. Om du letar efter prövning i en kurs som över huvudet taget inte finns, då kommer du inte att hitta.