AnonymTack

    Har en rektor på gymnasiet rätten att inte tillåta en elev göra prövning i arabiska 4 som moderna språk, i ett annat gymnasium? Där jag själv står för kostnaden, samt där läraren är legitimerad. Har även läst arabiska 3 som modersmål och fått A på det. Samt får man hoppa av ett individuellt val i gymnasiet, efter att den har påbörjats och göra prövning i en annan kurs som ersätter den? Jag har försökt ta kontakt med min rektor, men hon vägrar boka tid, genom att inte svara på mejlen. Eller att svara bestämt att hon inte kommer ändra beslutet. Vill bara ha en förklaring bakom beslutet! Tack för din tid! Med vänliga hälsningar AnonymTack

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    den faktiska kostnaden (i lärartid och administration) överstiger mycket den summan som får (som max) tas ut i prövnigsavgift. De som erbjuder prövningar går "back" ekonomiskt - uppskattningsvis MINST ca 1.000 på varje prövning - så det är inte alls konstigt att det är svårt att anmäla sig till en prövning (det är en ekonomisk förlust för de som erbjuder prövningar).
    Vad gäller elevens rättigheter så är det endast i 2 fall som gymnasieelev har rätt att göra prövningar:
    - om eleven läst kursen och fick F i den
    eller
    - om det är en obligatorisk kurs men undervisning inte kan erbjudas (t.ex pga läraren saknas - det är ju lärarbrist).

    I alla andra fall Kan rektor på gymnasiet "i mån av möjlighet" tillåta prövning (på den egna skolan) - men det är frivilligt för skolan att göra.
    Den andra skolan, där du vill göra prövning - kan inte klara detta på de 500 kr. som får tas som prövningsavgift (lärartid och administration kring prövningen kostar säkert minst 3 ggr mer)... Sedan är det också "rättviseaspekt": om Du får göra prövning på en annan skola och din skola ska betala för det vad det kostar (för att 500 kr räcker ju inte ens på långa vägar...) då borde alla elever på din skola också få göra samma sak för att "Varför får hen men inte jag?" kan varje elev fråga sig i så fall...
    Det är alltså tyvärr så att det INTE är din rättighet som elev. Du får gärna kontakta Skolverket: 08-527 332 00 och återkom sen, berätta vad du fick för svar från Skolverket.
    Vänligen
    ANNA

    • : Tack för svaret! Men det är jag som ska stå för prövningsavgiften. Så det är inget skolan behöver tänka på. Samtidigt som jag har tagit kontakt med den legitimerade läraren, där hon har godkänt detta. Den enda som krävs är att mitt gymnasium ska godkända detta, som de vägrar göra för en konstig anledning. Men får man hoppa av ett individuellt val, isf jag får göra prövningen?
    • Anna :

      Prövningsavgift från dig som privatperson får tas med 500 kr som MAX. Den faktiska kostnader för att erbjuda prövningen är mycket mer (kan ligga på mellan 1.500 kr och 2.000 kr). Vi på Fråga SYV bestämmer INTE vem som får göra prövningar. Vi kan endast förklara hur reglerna ser ut och göra även ett försök att förklara bakomliggande orsaker... Det spelar ingen roll vad jag personligen tycker, till exempel. Jag bestämmer inte reglerna kring prövningar. Kontakta Skolverket och be att få prata med en jurist. ... Du skriver att läraren har "godkänt" detta; men det är Rektorns ansvar, inte lärarens att bestämma vem som får göra prövningar. Läraren kan givetvis ha en åsikt och säga att hen inte har ngt emot... men det är rektorn som bestämmer i detta fallet, inte läraren. ... Att du hoppar av individuellt val bidrar inte på ngt sätt att du lättare ska få göra en prövning. Att du hoppar av en kurs medför att du blir av med studiebidraget från CSN (då du läser fortsättningsvis på deltid: om du nu läser på heltid och hoppar av en kurs, blir det deltidsstudier i fortsättningen... och deltidsstudier ger inte rätt till studiehjälpen från CSN). Vi avråder från att hoppa av kurser om man som gymnasieelev läser på "endast vanlig heltid". Undantag: om eleven är sjukskriven, har läkarintyg - då kan eleven läsa på deltid men ändå ha studiehjälpen från CSN. Vi på Fråga SYV har inget emot att du gör en prövning, men det är inte vi som bestämmer det. Jag har i mitt svar gjort ett försök att förklara hur det ligger till. Du får gärna läsa mitt svar några gånger. Du behöver inte acceptera det jag skriver. Du gör som du vill. Som sagt, fråga syv bestämmer inte vem som får göra prövningar. Kontakta Skolverket. Om du anser att din skola agerar fel, har du rätt att göra anmälan till Skolinspektionen; du får sedan svar från Skolinspektionen om de kommer att agera på din anmälan eller inte.