L

    Hej jag har gått kursen arkitektur-hus på gymnasiet och vill göra en prövning på den . Har fått godkänt men vill nå högre betyg när jag gått ut ur gymnasiet då de sänker mitt snitt. Men jag hittar ingen kommun som erbjuder prövning i ämnet. Vad ska jag göra? Den finns som kurs men Det går väl inte heller att gå om kursen då jag redan är godkänd.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej L.
    De som inte längre är gymnasieelever får göra prövningar i alla kommuner i hela Sverige. Enligt Skolverket bör prövningar erbjudas i alla "pågående kurser". Du får själv höra med Skolverkets upplysningstjänst: tel.nr 08-527 332 00

    Tyvärr kan inte vi på Fråga SYV hjälpa till att leta var prövningar erbjuds. Det är mycket av en "färsk-vara": lärarbrist och andra orsaker gör det mycket svårt att hitta var man kan göra prövningar; prövningstillfällen blir ofta uppbokade mycket snabbt.