Emma

    Hej! Jag undrar på om det funkar att ta prövning i flera ämnen? Så att man kan ta alla ämnen som behövs för att uppnå grundläggande behörighet genom prövning. Jag känner att jag kommer ha svårt med att bli klar med en ordentlig utbildning. Därför undrar jag på om det går att ta alla ämnen som behövs via prövning. Om det går, hur går man då fram? Måste man ta alla på samma ställen(men forskjellige tider)? Måste man ta alla igenom bara komvux eller bara gymnasiet, eller kan man blanda? Hur fungerar det då med gymnasieexamen? Kan man ta högskoleprovet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    de som inte är gymnasieelever (med "gymnasieelev" menar jag här en person som är inskriven i en gymnasieskola) har rätt att göra prövningar i hela Sverige, i alla de olika svenska städer/kommuner. Olika kommuner organiserar prövningar på olika sätt, t.ex i Göteborg finns det Prövningsenheten, i vissa städer är prövningar utlagda på entreprenad till privata utbildningsanordnare, och i andra städer är det på eller via komvux som man gör prövningar.
    Om du inte är inskriven i någon gymnasieskola, får du lov att anmäla dig till prövningar i hela Sverige och till hur många prövningar som helst. Vissa kommuner begränsar genom att införa "lokala regler" att t.ex 2 prövningar per termin får man lov att anmäla sig till (som max), men då kan du anmäla dig till flera prövningar i andra kommuner.
    De betyg du får genom prövningar får ingå i examensbevis från komvux. Och även betygen du fick från en eller flera gymnasieskolor får också ingå i examensbevis från komvux.

    Examensbeviset behöver du ansöka om på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Du kommer behöva läsa minst en kurs på komvux i den kommunen där du är folkbokförd och den kursen, som du läste på komvux i din kommun, bör ingå i ditt examensbevis. I de övriga kurser som ingår i ditt examensevis, kan du få betyg i, genom prövningar och genom dina tidigare studier på en gymnasieskola. Du tar då prövningsbetygen och betygen från gymnasieskolan/gymnasieskolorna till komvux i den kommunen där du är folkbokförd och efter det att du fick betyget i minst en kurs på komvux i din kommun kan du ansöka om att få ut ditt examensbevis.
    Kunskaperna inför en prövning skaffar du dig på egen hand. I examensbevis från komvux bör 2400 betygsatta poäng ingå. Av de får max 150 poäng vara betygsatta med F, icke godkänt betyg. Men man får inte ha F-betygen i vilka kurser som helst, utan t.ex svenska eller svenska som andraspråk 1, engelska 5 och matematik 1 (1a eller 1b eller 1c) samt gymnasiearbete/komvuxarbete är kurser i vilka man tvunget behöver ha lägst E, alltså ett godkänt betyg.
    Vill du att ditt examensbevis ska ge grundläggande behörighet till högskolestudier, behöver du även ha godkända betyg i svenska 2,3 och i engelska 6.
    Vilka övriga kurser bör ingå i examensbevis från komvux?
    Det beror på vad du tänker använda det dokumentet till: vill du söka jobb direkt eller vill du bli behörig till eftergymnasiala studier (och i så fall inom vilken studieform: högskola-universitet, yrkeshögskola eller inom en annan studieform, t.ex KKU, en eftergymnasial utbildning på en folkhögskola, t.ex utbildning till Fritidsledare, eller till någon privat utbildning).
    Om du uppger i vilka gymnasiala kurser som du redan har godkända betyg i och uppger också vad dina planer inför framtiden är (t.ex vilket yrke du siktar på eller vilken utbildning du vill bli behörig till på eftergymnasial nivå) kan vi förhoppningsvis ge dig ett bättre svar om vilka kurser som bör ingå i ditt examensbevis.