Sandra
    Hej, jag undrar om det är möjligt att få högre betyg än E när man gör en prövning i en kurs som man fått F/inget betyg i? Jag funderar på att göra en prövning i Fysik 1 nästa termin, när jag börjar trean. Och finns det någon skillnad alls på att få betyg på det sättet och att få betyget efter kursen som vanligt? Påverkar det exempelvis om jag får examensbevis/studiebevis och hamnar jag i samma urvalsgrupp när jag söker till högskolan? Jag går naturprogrammet på Tullinge gymnasium i Botkyrka kommun, om det påverkar svaret alls.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,

    som gymnasieelev får man göra Prövnignar endast på sin skola och endast om rektor fattar beslut om det; Rätt att göra prövning har en gymnasieelev om hen fick F betyg eller om undervisning i en obligatorisk kurs ej kunde erbjudas.
    ***
    Om du gör prövning i en kurs under din gymnasietid på din gymnasieskola, kommer betyget ingå i ditt examensbevis (om du uppfyller kraven och får ut examensbevis >); annars kommer betyget ingå i Studiebeviset (eller i utdrag från betygskatalogen).
    Har man flera betyg i samma kurs, är det det Högre betyget som gäller.
    ***
    Om betyg från prövningen ingår i ditt examensbevis från gymnasiet då är det inte en komplettering; och då kvalificerar du dig till att prövas i BI, direktgruppen. Du "hamnar" i så fall i samma urvalsgrupp som om du fick betyget i slutet av en läst kurs; ingen skillnad här.
    Det är dock nästan alltid lättare att få högre betyg om man läser kursen (jämfört med att man endast gör prövning i kursen). Därför vill jag råda dig att, om möljigt, läsa kursen.
    Vänligen och lycka till!
    ANNA

    • : Hej, tack så jättemycket för snabbt svar. Jag ska göra prövningen på min skola. Men jag undrar fortfarande om det är möjligt att få högre betyg än E när man gör en prövning, eller om man måste vänta tills gymnasiestudierna är avklarade?
    • Anna : Betyget speglar de kunskaper som eleven har vid tidpunkt för betygssättningen. Det finns ingen regel som säger att eleven ej kan få A betyg efter det att hen tidigare fick F betyg eller inget betyg i slutet av kursen.
    • Anna : Alltså, har man kunskaper motsvarande kriterier för högsta betyget, A, bör man få det betyget - och detta helt oavsett om man tidigare haft ett lägre betyg eller inte ngt betyg alls i samma kurs.