Linn
    Hej, jag är godkänd i kursen matte 1c men inte riktigt nöjd med betyget och skulle vilja höja det. Kan man göra något mer nu när betygen för kursen redan är satta?
    Om man vill göra prövning kan måste man göra det efter gymnasiet?
    Är det ofta dessa prövningar görs eller finns det få tillfällen att göra dom?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    gymnasieelever har inte rätt att göra prövningar om de fick godkända betyg. Du måste vänta till efter gymnasiet. Som reglerna är nu, så kan du när du inte längre är gymnasieelev, möjlighet att göra prövningar i hela Sverige (behöver inte vara där du bor eller är folkbokförd). Det är på eller via Komvux och prövningsenheterna (t.ex finns det prövningsenheter i Göteborg) som man anmäler sig.
    Angående hur ofta prövningar erbjuds så är det svårt att ge svar och vi vet ju definitivt inte hur det blir om några år när du inte längre är gymnasieelev.