Lisa

    Hej, Kan man göra prövning i idrott om ja vart vilken skolan? Jag har ett D som jag vill höja till A men kunde inte hitta någon skola för att göra prövning. Tacksam för svar :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej N!
    de som inte är gymnasieelever, får göra prövningar i hela Sverige (behöver inte vara i den kommunen man är folkbokförd i). Att det är svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar, vet vi. Och under hösten 2021 är det troligtvis extrasvårt bl.a pga avgift för prövning för de som slutade år3 på gymnasiet under åren 2020 och 2021 är tillfälligt sänkt från 500kr till 150kr (troligtvis passar många på och vill göra prövningar när det är tillfälligt billigare).
    Det finns ingen sammanfattande webbplats vad gäller prövningar (och det är på gott och ont kan man säga - för att om en sådan webbsida fanns, så skulle det vara uppbokat på lång-lång tid framåt, kanske flera år framåt... då alla skulle boka sig där). När ingen samordning finns, så kommer de som är mest motiverade (och de som har tur och råkar hitta rätt) leta överallt och har en chans att hitta var de kan anmäla sig.
    Enligt skolverket måste prövningar erbjudas om det finns pågående undervisning i en "viss kurs". Pågående undervisning i Idrott-och-hälsa1 finns på alla gymnasieskolor som erbjuder nationella program (för att det är en obligatorisk kurs). I varje lärartjänst finns "ett antal prövningar" inbakade, förklarar skolverket men exakt hur många eller var och hur man ska anmäla sig - är en svårare fråga. Läraren i Idrott kanske också undervisar i ännu ett eller flera andra ämnen, så hen är inte idrottslärare på heltid. Antal prövningar som varje lärare har "skyldighet" att genomföra - kan vi inte redovisa för (det är mer än juridisk fråga än vägledningsfråga). Kontakta skolverket - ring 08-527 332 00.
    Ett praktiskt tips! Sök info på webbplatserna för komvux och prövningsenheter i alla de kommuner dit du vill/kan åka för att genomföra prövning i Idrottskursen. Ring och maila (e-posta) till komvux och prövningsenheter i alla de kommuner - om du inte på deras webbplatser ser info när anmälan till prövningar öppnar och i vilka kurser som man ska kunna anmäla sig.

    • Lisa : Hej har kontaktat dem Stockholm komvux och flera andra skolor men fick veta att det finns inga prövningar på idrott.
    • Julia : Du får söka i hela Sverige. Prövningar i Idrottskurser måste erbjudas men antal prövningstillfällen är mycket färre än antal personer som vill pröva, så alla platser blir uppbokade mycket snabbt. Vi kan tyvärr inte lova att just du lyckas hitta en prövningsplats. Det är väldigt många som letar men inte hittar, tyvärr. Att få göra en prövning efter gymnasiet är tyvärr inte en allmän rättighet.