Minna

    Hej! Vilka kommuner erbjuder prövning i Mattematik 1a. Har letat men tycker att det är lite svårt att finna då det oftast inte står tydligt på kommunernas hemsida. Har ringt flera syv i kommunerna utan svar. Finns det någon sammanställning där det står var kurserna erbjuds? Har sett att Göteborg och Enköping erbjuder men undrar om det finns fler?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Minna!
    Vi känner tyvärr inte någon sammanställning kring prövningar.
    Matematik1a (prövning i den kursen) borde erbjudas i de flesta kommuner, men det är väldigt många som vill göra prövningar, så prövningstillfällena blir uppbokade snabbt. När man kan anmäla sig är olika i olika kommuner. Hur många prövnings-platser som varje kommun erbjuder kan också vara olika.
    Det som är bra för de som inte längre är gymnasieelever, - de får leta efter prövningar i hela Sverige. Att åka långt kan givetvis medföra kostnader och andra "problem", men det är ju ändå bättre än att endast vara bunden till sin egen kommun och kanske få vänta i flera år innan prövnings-tillfälle går att boka.
    Det jag kan råda dig att göra är att du kontaktar SYV-ar på komvux och letar på kommunernas webbplatser så länge som det behövs tills du hittar möjlighet att anmäla dig. Var envis. Be om svar när möjlighet att anmäla sig ska öppnas. Prövningsenheter och komvux borde kunna svara när nästa anmälningsperiod öppnar i just deras kommun. Och var på din vakt: skriv upp när anmälan öppnar i din kommun och i kringliggande kommuner och gå in på hemsidorna direkt första dagen när anmälan öppnar (be även om tidpunkt/klockslag när anmälan öppnar) för att alla platser kan bli uppbokade redan under första timmen efter det att anmälan har öppnat (kanske även ännu snabbare). Var beredd med betalningen också. Ofta är man anmäld till prövningen endast efter det att man har betalat prövningsavgift på 500kr (det är inte säkert att man kan anmäla sig först och betala sen... utan man anmäler sig "genom betalning" och då ska man ha pengar på kontot så det räcker att betala avgiften).
    Jag beklagar att vi på FRåGA SYV inte kan hjälpa dig mer. Vi känner inte till ngn sammanställning (troligtvis pga den inte finns). Jag vet inte om förklaring kring varför det är svårt att anmäla sig hjälper dig på något sätt, men det är inte så mycket mer vi kan göra.
    Hoppas du hittar var du kan anmäla dig! Lycka till! FRåGA SYV håller tummarna för dig!