Frida

    Hej! Jag funderar på att göra en prövning i matematik B och Samhällskunskap A. Jag tog min gymnasieexamen med det äldre betygssystemet dvs (IG-MVG). Dessa kurser är de enda kurserna jag endast har G i och skulle därför vilja öka dessa betyg då jag har större kunskaper idag än när jag var 17 år. Nu till min fråga, vilka av de nya kurserna ska jag göra prövning i? Matematik B och Samhällskunskap A heter ju för nuvarande Ma 2a, 2b och 2c resp. Samhällskunskap 1b, 1a1 och 1a2. Samhällskunskap A hade 100p och Matematik B 50p. Jag kan också informera att jag har läst Matematik C på gymnasiet och Matematik 4 och 5 på komvux med bra resultat. Är då Matematik 2c ett alternativ?

    Med vänlig hälsning Frida

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Jag råder dig göra prövningar i kurserna samhällskunskap 1b och matematik 2a. Kursen samhällskunskap 1b är en motsvarande kurs mot den gamla kursen samhällskunskap A. Och vad gäller matematik så kan du göra prövning i 2a, 2b eller 2c men du vinner inget på att göra prövning i en svårare kurs; pröva i matte 2a och sikta på högsta betyget, A. Och om du inte hittar var du kan göra prövning i matte 2a, boka i så fall prövning i matte 2b. Lycka till!

    • Frida : Tusen tack! Då blir det Ma 2a och samhällskunskap 1b!
    • Mikael : Vi på fråga Syv är glada om våra svar blir till hjälp!