Malin

    Hej! Jag vill läsa upp mitt betyg i matte för att höja mitt snitt. Jag tänkte plugga på egen hand och göra en prövning. Min fråga är om jag måste göra en prövning i matte 1b som jag läste på gymnasiet eller kan jag göra en prövning i matte 1a istället? Jag har svårt för matte så jag undrar om detta är ett alternativ? Kommer det påverka min grundläggande behörighet och kommer det betyget ersätta mitt betyg i 1b? Om jag sedan skulle vilja läsa matte 3b för att få mer behörighet på fler program, är det dumt av mig att läsa matte 1a+2a då? Eller är det bättre att satsa på 1b+2b från början för att lättare klara av matte 3b?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Om du vill få högre betyg så är det bättre att satsa på att få betygen i matte 1a, 2a för att a-spår i matte är lite lättare än b och c.
    Du får samma behörighet med betygen i matte 1a och 2a som i matte 1b och 2b.
    Bättre förberedelse inför matte 3b kan du skaffa sig på egen hand t.ex med hjälp av www.matteboken.se