Linda

    Hej, jag höjer just nu mitt snitt genom prövningar då jag vill komma in på läkarprogrammet och ska höja matematik 2c,3c,4 Jag läste här om att man kan pröva matte 2a ex istället för 2c och att det ska kunna höja snittet, kan någon förklara om det är sant och isåfall hur det går till?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linda!
    ingenting i dokumentet som heter Examensbevis kommer att ändras men om du skickar (laddar upp) både ditt examensbevis och de nya betygen som höjer ditt meritvärde, så kommer antagning.se räkna in de nya betygen i BII-urvalsgruppen. Du kommer alltså få högre meritvärde i Kompletteringsgruppen (BII).
    Av svar från flera sakkunniga framgår att i BII får vilket som helst betyg i matematik på nivå 1, 2 och 3 räknas in i stället för lägre betyg på samma "nivå", alltså betyget i matte 1a får räknas in i stället för betyget i matte 1b eller 1c och på samma sätt på nivå 2 och 3. Från nivå4 finns ej några spår, utan endast en kurs per nivå.
    Så, om du får högre betyg i matte 2a än du hade i matte 2c, då kommer det högre betyget räknas in i BII, kompletteringsgruppen. Du får gärna ställa din fråga till Antagning.se och jag är ganska säker på att du får samma var där, såvida reglerna eller deras tolkning som antagning.se gör, inte ändras.