Aya

    Hej, Jag är klar med alla mina behörighet ämnen som behövs till läkareprogrammet men jag behöver att höja mina poäng lite mer. Jag har en utländsk betyg och då har inte rätt till att få meritpoäng utan att jag har rätt till att få extra poäng och det kallas för meritpoängskompensationen. Om jag skriver prövning arabiska 2&3 och kunde få ett A på både två kurserna så får jag 1,5 poäng eller inte?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Aya!
    Det du skriver om 1,5 poäng gäller Meritpoängen, men du får ju Meritpoängskompensation, inte meritpoängen. Det som gäller för sökande till svenska högskoleutbildningar med utländska betyg står på antagning.se/sv/dina-betyg/utlandsk-gymnasieutbildning och listan på kursen som kan höja ditt meritvärde finns på uhr.se/globalassets/syv/infomaterial-faktablad/utlandsk-gyutb/kurser_som_kan_hoja_meritvardet_for_dig_som_har_utlandska_betyg

    • : Tack så mycket för ditt svar(:
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!