Christian

    Hej! Jag försöker just nu höja mitt meritvärde genom prövning och funderar på naturkunskap 1. Jag har D betyg i na1a 1 och na1a2. Kan jag söka till naturkunskap 1 och på så sätt höja båda mina betyg samtidigt eller måste jag göra prövning för de två kurserna enskilda?

    • Anna : Vi ställde din fråga till en expert och inväntar svar.
    • Julia : Vi fick svar från UHR och du kan läsa det i mitt svar, nedan.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Christian, vi fick nu svar från Antagningshandläggare på Avdelningen för antagning och studentstöd vid Universitets- och högskolerådet (UHR), som svarar att

    det är kurs mot kurs som kan höja betygsvärdet.

    Det är alltså så att du måste få högre betyg i just nk1a1, om du vill att högre betyg i den kursen räknas in; och högre betyg i kursen nk1a2, om du vill att högre betyget i den kursen räknas in.

    Vänliga hälsningar
     Julia