Julia
    Min dotter som är 19 år vill göra prövning i ryska som MODERNA SPRÅK (steg 3 och steg 4) för att höja sina gymnasiebetyg. Steg 3 och steg 4 ger meritpoäng. Vi bor i Lund. Vilka möjligheter som finns i Lund-Malmö område för att göra sådan prövning? Vem ska vi vända oss till? Jag vill gärna komma i kontakt med behörig lärare i ryska på gymnasienivå som ska testa min dotters kunskaper. Vill gärna titta på kursplan och kurslitteratur för att hjälpa min dotter med förberedelser till provet. Jag är själv lärare i ryska fast på högre (universitets) nivå.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Julia,
    i större städer finns det Prövningsenheter och i mindre städer är det komvux som ansvarar för prövningar.
    Du /ni/ bör vända er till vägledningscentrum för att få information om det finns möjlighet att göra prövning i just de kurser som din dotter vill göra prövningar i.
    Det stämmer att Moderna språk 3 och 4 ger Meritpoäng. Reglerna finns att läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Bra att veta att Meritpoäng gäller enbart vid ansökan till svenska högskoleutbildningar /med vissa undantag - då Handels högskola i Stockholm erkänner inte Meritpoäng och det är den enda högskola i Sverige som jag känner till som inte räknar med Merit/ - för övrigt är inte yrkeshögskoleutbildningar eller utbildningar utomlands aktuella vad det gäller Meritpoäng(dvs om man söker en YH utbildning eller utbildning utomlands, kan man inte tillgodoräkna sig Meritpoängen - så som reglerna ser ut idag).

    För kursplaner och betygskriterier se http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/mod?tos=gy&subjectCode=mod&lang=sv
    Bläddra lite längre ner och klicka på VISA/DÖLJ vid Moderna språk 3 och Moderna språk 4 - då öppnas det ett fönster med den aktuella kursplanen.

    Ang. hitta behöriga lärare så hoppas jag ni får hjälp hos vägledare på vägledningscentrum eller på komvux. Jag tror att störst chans finns om man frågar på de gymnasieskolor som erbjuder Humanistiska programmet (inriktning språk).

    Önskar er lycka till! Hälsa din dotter! *L*
    Ni är alltid välkomna att ställa fler frågor!
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare