Linn
    Hej!
    Jag skulle vilja göra en prövning i svenska 2, men undrar hur jag ska gå till väga?
    Har inte gått kursen än, och har därför inte fått något betyg i den. Vem kontaktar jag och vad gör jag så att jag får tillgång till en prövning?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Linn,

    en gymnasieelev har rätt att göra prövning i 2 fall:
     - om hen fick F i kursen
    eller
    - om en obligatorisk kurs kan ej erbjudas undervisning i (t.ex pga lärarbrist).
    I alla andra fall har inte gymnasieelever rätt att göra prövningar; rektorn kan dock ändå bevilja gör prövning om hen anser det nödvändigt och möjligt; prata med rektorn på din skola om det. Men jag tror du får Nej som svar från rektorn.  Detta för att du ännu inte läst kursen och du ska få läsa kursen om det är ett högskoleförberedande program du går, för att kusen är i så fall Obligatorisk, men om du går ett Yrkesprogram, har du rätt att läsa svenska 2 och 3 (du säger om det till SYV på din gymnasieskola).
    Vänligen
    Julia syv

    • : Ok, blev lite förvirrad eftersom Skolverket säger "En person som går i gymnasieskolan har rätt att genomgå prövning på skolan i alla kurser och det gymnasiearbete som ingår i elevens individuella studieplan, om eleven inte tidigare har fått betyg på kursen". Borde det då inte gå att göra en prövning, eftersom jag inte har fått betyg i kursen
    • Julia : Du får gärna kontakta Skolverket, 08-527 332 00; när vi frågade vid upprepade tillfällen då förklarade Skolverket att de MENAR att i fall kursen ingår i elevens individ.studieplan då kommer eleven få läsa kursen enligt planen, men om kursen ingår i planen men undervisning ej kan erbjudas... då får eleven rätt att göra prövning. Det var skolverkets förklaring. Prata med Skolverket. Prata också med rektorn på din skola. vi kan inte bevilja dig göra prövning, vi kan endast förklara hur reglerna brukar tolkas.